moparin tehostettu simpukka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja mopar miäs, 15.5.2006.

  1. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    kuinkas kun mulla vuotaa ohjausakselin stefa ja ei tykännyt lähtee paikallaan pois niin aattelin että aukeekos se tehostajan päätylevy kiertämällä koska siinä semmoset kolot on ?
    ja sitten jos aukee niin mitäs mahdollisiä säätöjä / muuta sälää siinä tulee vastaan ???
     
  2. kickdown

    kickdown Gearhead

    Tarkotatko tehostajan hihnapyörää, mikä auto kyseessä..? Omasta ei ainakaan lähteny millään ulosvetäjällä, vasta isossa prässissä irtos.
     
  3. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    moparin simpukka

    niin siis tarkoitin päätylapulla sitä kohtaa kun ohjausakseli
    tulee tehostimeen (ei pumppuun)
    tiputtelee siitä öljyt pihalle ja uuden stefan se vaatis
    mutta kun en ole tommosia letkujen vaihtoo isommin availlut
    niin pieni pelko että onnistuuko ihan sillai että pääty pöydälle ja uudella stefalla takaisin ja toimii
     
  4. niklas_

    niklas_ 1st gear

    saa sen auki mutta helposti sen saa rikottuakin.
    täytyy olla erittäin tarkkana kun laittaa kannen takas kiinni.
    jos se putki (minkä ympärillä O-rangas) ottaa kiinni kanteen niin se saattaa mennä rikki . sanoi expertti joka kirjoittaa myös od:lla

    mulla oli kansi auki, en tiedä mitä tein väärin kun kasasin sen.
    on mulla aikaisemmin ollut toisen simpukan kansi auki ja hyvin pelitti.
    mutta tämä simpukka räjähti .. kone meinas sammua ja stefa lähti irti simpukasta. ei näy mitään vikaa kansi-osissa mut jostain syystä tuli kunnon paineet sinne.
    eli jos ei tiedä mitä teet älä tee..
    pitää pyörittää rattia toiseen suuntaan että se kansi tulee ite ulos sieltä. jos pihdillä yrität sen ottaa auki niin menee paskaksi.

    piti vähän ite kokeilla mutta ei haittaa ku simpukka oli niin paska.
     
  5. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    MOPARIN SIMPUKKA

    no olisko kellään konstia millä sen stefan saisi siitä pois ilman kannen irroitusta ????
    mensselit yms. kokeiltu jo mutta on napsahtanut ulkoreunoistaan sen verran piukkaan ettei lähde
    uskaltaiskohan siihen stefan metalliseen reunaan porata pienet reiät ja
    sitten niihin pultit ja vetoja ???
     
  6. Antti - I

    Antti - I Gearhead

    Dodge Ram Vaniin vaihdoin samaisen stefan, ulkohalkaisija noin tuuma ja tehostajan päätylevykin vaikuttaa samanlaiselta. Porasin siihen stefaan molemmin puolin ohjausakselia pienet reiät ja niihin peltiruuvit ja hyvin lähti vetämällä irti.
     
  7. mopar miäs

    mopar miäs 3rd gear

    MOPARIN SIMPUKKA

    täytyy viikonloppuna kokeilla ja sitten jos saa tehostajan tiiviiksi niin ei muuta leimalle ja 295/50/15 alkaa pyöriin
     
  8. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Ei se auta kun ottaa koko kun simpukka paketti irti autosta ja nostaa pöydälle. Vaatii tietysti ohjausakselin ja raidetangon irottamisen.
    Siitä se äkkiä selviää kuinka se purkautuu, yleensä vaatii sen pystyakselin vapauttamisen hamapsitaan ensin, ennen kuin mäntä kaikkinen stefoineen ja rojuineen tulee ulos.

    Suosittelen koko tiivistesatsin vaihtoa koska seuraavaksi alkaa vuotamaan toiseksi heikoimmasta paikasta eli alapuolelta pystyakselin juuresta.
    Siinä sylinterillä on lukuisa määrä peltisiä sekä kumisia o-renkaita, se viimeisimmän vaihtamien ei välttämättä auta mitään vuotamiseen.
    Vuosien saatossa öljyn sekaan imeytyy vettä joka on harmaana sakkana sylinterissä tai jos auto on seissyt niin sylinterissä on jopa ruostetta ja syöpymiä joidenka kautta paineet vuotaa sylinterin sisällä vaikka o-renkaat olisivatkin kunnossa.

    Tein itse ao homman kolme vuotta sitten noin 4 kertaa (irti-kiinni-irti-kiinni-...) Homma on vaativa mutta ei suinkaan mitään avaruustiedettä ja minulla oli korjausopas käytetävissä. Tämä oli tosin 60-luvun simpukkaan mutta luulen niiden muistuttavan tosiaan pitkälti 80-luvulle.
     
  9. niklas_

    niklas_ 1st gear

    simpukan irroitus
    jos peltisarjat niin joutuu ottaa se pois(saattaa riittää et otat vääntösauvan pois)
    mutta tulee myös yläkautta jos otat ohjaustehostimen pumppu+akkuteline pois ja nostat konetta n tuuman kuskin puolelta(pitää ottaa kumityynyn 1 pultti auki)
     

Kerro tästä muillekin!