Nissan primera -96 seisontajarru ei pidä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jonsku17, 30.5.2017.

  1. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    Jarrusatulat, palat vaihdettu uusiin ja käsijarruvaijeri toimii.. missä vois olla vika? Jarrut ei siis lukkiudu.
     
  2. JJ

    JJ Gearhead

    Eihän vaan ole vaijeri liian tiukalla, jolloin automaattisäätö satuloissa ei toimi. Palat jää silloin liian kauas levystä.
     
  3. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    Ei ole liian tiukalla on kokeiltu löysemmällä ja tiukemmalla ei oo vaikutusta. Sikäli on vähän outoa kun oikeanpuoleinen rengas lukkiutuu välillä mutta toisella kertaa ei lukkiudu. Ilmattu on kaikki eikä siitäkään pitäs olla kiinni.. Alkaa olemaan keinot vähissä.
     
  4. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Satuloista kannattaa tarkistaa että vivut palautuvat ala-asentoonsa kunnolla nimenomaan tuon koko liikkeen aikaansaamiseksi.
    Yleensä vivut tuppaa jumittamaan.Vaijerin kuorikin voi mennä rikki ja joustaa
    vivusta vedettäessä,tai vaijerin kuoren kiinnityspiste.
     
  5. JJ

    JJ Gearhead

    Ymmärsinkö aloitusviestistä oikein, että myös satulat on uudet? Just nuo vivuthan noissa jumii.
     
  6. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    ^ juu kyllä on jarrusatulat sekä jarrupalat vaihdettu.
     
  7. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    Ei jumi vivutkaan kuulema..
     
  8. JJ

    JJ Gearhead

    Vaijereita kyllä epäilisin sitten. Jos ottaa vaijerit irti satuloista ja kääntää pihdeillä siitä vivusta, niin lukittuuko sitten?
     
  9. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    Vaijerista ilmeisesti on kiinni, täytyy vielä ne vaihtaa ja kahtoo sitte mitä tapahtuu.
     
  10. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Monet tarvike satulat on aikas pa....a. Ei tule kunnon jarruja vaikka mitä yrittäs. Mut monesti kelpaa justii katsastukseen.
     
  11. Seejii

    Seejii Gearhead

    Nissanin käsijarrusta ei välttämättä saa niin paljon voimaa, että rengas pysähtyisi. Ei ole tarkoituskaan. Kunhan jarruttaa molemmin puolin eikä jää laahaamaan ja pitää pikkukaltevuudessa paikallaan. Käsijarrun säätöhän tapahtuu jarrusatulalta! Otat vasaran kauniimpaan käteen ja alat liikuttelemaan edestakaisin sitä rautaa johon käsijarruvaijeri kiinnittyy. Satulassa mäntä hakeutuu silloin lähemmäs jarrupalaa. Vaijerin säädöt tehdään aina perussäädön jälkeen viimeiseksi.
     
  12. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Siis hakkaamaan vasaralla vaijerin kiinnitysrautaa mihin vaijerin kuori stoppaa? Eikö toi ole juurikin vaijerin "säätämistä", tosin ilman säätöjä....
     
  13. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ja eikait se niin voi olla, et vaijeria kiristämällä vedetään pala lähelle? Kyllähän se jarru pitää kuitenkin toimia myös ilman sitä käsijarrua, eli jos vaijeri poikkeaa, niin takajarrut katoaa :eek:
     
  14. Jonsku17

    Jonsku17 1st gear

    Nyt on vaihdettu uudet vaijerit, vähän muuttui paremmaksi, mutta ei se vieläkään oikein ole semmonen mitä kuuluis olla.. toivottavasti menee katsastuksesta läpi. Kiitoksia nopeista vastauksista! :):)
     
  15. Seejii

    Seejii Gearhead

    Ei kuoren kiinnitys kohtaa vaan taputtelee sitä vipua mihin vaijerin pää kiinnittyy se liikkuva osa. Käytetään automaatti säätöä hyväksi! Toinen vaihtoehto on tietysti kiertää mäntää sopivalle etäisyydelle :D Tekemisen iloa :D :D
     
  16. 0rs0n

    0rs0n Gearhead

    Mäntä ei aina säädy tarpeeks lähelle itse. (Huono satula) pyörittämällä mäntää säätää lähelle. Yleensä ku laittaa et nahkee laittaa paikalle satula, ni sillon on hyvä.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikö aja saman kun vaan nykii sitä käsijarrua....
     
  18. Seejii

    Seejii Gearhead

    Joo, kyllä. Silloin kun automaattisäätö toimii hyvin ja aikaa on.
    Kun laittaa kerralla kuntoon niin vivulle pitää saada reilusti liikettä.
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Aa ok. Ajattelin kun on uudet satulat joissa ei vivustot jumi, niin riittäis kun käsijarrusta vetää, siis ilman vasarointia.
     
  20. -JS-

    -JS- 2nd gear

    Nissaneiden käsijarrut(levy) on aika tehottoman tuntuisia, voi alla ettei jaksa asvaltilla mennä lukkoon uutenakaan. Kahva on "aina" sentuntuinen että vaijeri joustaisi, sama homma hieman uudemmissakin malleissa.
     

Kerro tästä muillekin!