Oikeaoppinen huohotusjärjestelmä..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ahti, 1.9.2005.

  1. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Elikkä miten rakennan koneeseeni oikein toimivan huohotusjärjestelmän.
    Vaihtoehtoja voisi olla esim:

    -toiseen venakoppaan breather ja toisesta letku ilmanputsarin alalautaseen
    -toiseen breather ja toisesta letku pakosarjaan
    -toiseen breather ja toisesta letku purkkiin
    -toiseen breather ja toisesta PCV ventt. kautta imusarjaan tai ilmanputsarille.
    -molemmista kopista letkut johonkin...
    -joku muu???miksi?

    Järjestelmä pitäisi olla tietysti suljettu jotta ei tarvi radalle mennessä rakennella mitään patentteja.
    Kone SBF vanha kaasaripata.
     
  2. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Vuoden -68 Shop Manual kirja neuvoo ainakin kuvan kera näin:
    Kuskin puol. venakopasta huohotusletku ilmanputsarinkoppaan ja
    "apparin" puoleisen venakopasta huohotinletku säätöventtiilin kautta
    imusarjalle.
    Näin siis kirja vakiokuosissa olevista 289/302 Fordeista.
    Itellä on BB390 siten että kuskinpuol. kopan kannessa huohottava
    korkki ja "apparin" puolelta venttiilin kautta huohotusletku imusarjaan
    ja pelaa !
    Luulenpa että molemmat käy ihan samaten.
     
  3. Fairlane69

    Fairlane69 1st gear

    Näkyykö siit manuaalista jäähdytys järjestelmän putkien kulku kaaviota. Itelle pitäs saada nesteet kulkee ryypille, korjausoppaan ehtiminen käynnissä, mut vähän kalliita opiskelijalle, kun kaikki mennee tankkiin ja kunnossapittoon. Olisin hyvin kiitolline avusta. tekniikka 302 2v, c4
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    missähän kaasarissa menee nesteet ryypille :-?
     
  5. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ehhh...niinko mitäs oikeen meinaat,voitkos ny hiukan tähdentää?
    Make ei ny YMMÄRRÄ...nesteet ryypille???
    Sillon ku auto tarttee RYYPYN,ni kyämää sille BENSAA annan eikä
    sunkas glykolivettä...vai mites siellä menee tää touhu?
    Onks kärry tullu "raittiiks" vai :lol:
     
  6. Ahti

    Ahti 3rd gear

    No en tiedä jenkkivoorteista mutta ainakin Opeleissa käytetyssä Solexissa, olikohan malli DIDTA tms. Jäähdytysneste lämmittää ryyppykotelossa olevaan bi-metallijousta, joka laajetessaan avaa ryyppyläppää.
     
  7. jyha

    jyha 1st gear

    on aivan sama laitatko toisen letkun ilmanputsarin taakse va laitatko oman putsarin eli breatherin. kunhan toinen vaan menee "takaiskuventtiilin" eli pcv:n kautta imusarjaan!
    uskoisin tämän olevan tehokkain tuuletusjärjestelmä!
     
  8. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Säätöventtiilin? Siis onko tämä joku PCV vai mikä?
     
  9. jyha

    jyha 1st gear

    taitaa se pcv hiukan säädellä sitä huohotusta takaiskun lisäks.
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mitäs jos laitan darran molempiin venakoppiin pienet kromatut filtterit (esim. mopon power filter) ja heitän läähättäjä letkuilla vesilintua?

    Olis paljon tyylikkäämpi ratkaisu, mutta mitä siihen sanoo katsastus miäs ja mitä sanoopi itse moottori?
     
  11. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    JEP,se se on !Shop Manual vain antaa sille nimen "regulator valve"=
    säätöventtiili joka siis tunnetaan paremmin PCV-venttiilinä !
     
  12. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Mulla oli BB390:ssä sellaset Moroson filtterit,eikä katsastusmies niistä
    välittänyt.
    Kone sen sijaan "läähätti" öljysumua filtterien läpi konehuoneeseen ja
    muutenkaan ei vissiin pelaa niinko pitäis?
    Niemensivulta noita kyselin ja vastaus oli se että filtterit veke ja
    PCV-venttiili letkulla imusarjaan ja toiseen huohottava korkki!
    Nyt on näin ja käy hyvin (tosin Seppo remppas kyl koneenki) ! :lol:
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä ajatus siinä pakosarjaan vetämisessä?
     
  14. ArtiZi

    ArtiZi 1st gear

    Mitäs pitäis tehdä kun '66 Fordin 330-koneen toisen venakopan päällä olevasta huohottimesta (se korkki josta lisätään öljyt) tunkee öljysumua ja öljyä ulos ajon aikana? Toisessa venakopassa oleva pvc-venttiili ei ole tukossa (putsattu), eikä koneessa ole liikaa öljyäkään. Ikävästi tiputtelee öljyä pakosarjalle -> savuttelee :-(

    -Artturi
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest


    Peltipakosarjojen kollektorissa on tietyssä kohdassa jonniinmoinen alipaine ohi virtaavien pakokaasujen ansiosta. Tätä alipainekohtaa voidaan hyödyntää kampikammion ylipaineen pois imemiseksi. Varsinkin kisapeleissä tätä on käytetty/käytetään jossain määrin edelleenkin.

    Osittain siksi ettei pääsisi yhtään sitä huohotuspaineen mukana kulkeutuvaa pientäkään määrää öljysumua sylintereiden palotapahtumaa heikentämään. Puhtaampi ilma/bensa-seos palaa kumminkin paremmin kuin öljysumua sisältävä.

    Lisäksi jos kampikammion tuuletus on sellainen että ylipaine ei pelkästään pääse pois - vaan sitä jopa jonkin sortin vacuumilla avitetaan - joko moottorin imupuolen vacuumilla - tai pakopuolen kollektorien vastaavalla - tai peräti jonkin sortin Moroso, yms. kampikammion proo tyylisellä vacuumipumpulla - tai sellasella F1:sten lohkon kyljessä olevalla "pikkuturbolla". Silloin kone kiertää vapaammin ilman sitä kampikammion suljetun (tai huonosti ylipainetta pois päästävän) ilmatilan käyntivastusta.

    Sellaisessa koneeessa, jossa on männänrenkaat paskana, ja huohottaa muutenkin kuin ryhävalas, pääsee normaalin mäntien alaspäin menoa vastustavan ilmanpaineen lisäksi suurenpia sylinteripaineita kampikammioon aina vaan enemmän käyntivastusta antamaan.

    Jos koneen huohotus ei toimi ollenkaan niin toimii se hetken päästä sit kumminkin - joko takastepan pullauttamisen jälkeen - tai etustefan - tai jonkin muun reitin kautta.
     
  16. Ahti

    Ahti 3rd gear

    No tässä tuli nyt niitä juttuja joita ajoin takaa: eli jos laitan letkun imusarjaan tai ilmanputsariin niin poltettava seos "huononee" jos taas laitan purkkiin niin jään paitsi "vakuumi -edusta".
    Mistäs tollanen moroso tms vacuumipumppu ottaa voimansa? Kai sen käyttökin tehoa vie (periaatteessa)?
     
  17. jyha

    jyha 1st gear

    pakosarjaan letkutettaessa vaikuttaa savuarvoihin!
    ehjä kone ei juurikaan heikennä palotapahtumaa huohotuksella.
    suurempi vaikutus on egr-systeemilllä.
    pcv säätelee tota huohotushöyryjen määrää sylinterissä!
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se ottaa tehonsa kiila- tai hammashihnalta laturin tapaan. Vaatii kyllä sen että kone (imusaja lohkoon, yms. yms. yms.) on joka puolelta tiivistetty vaik ny silikoonilla. Ilmavuoto jossain päin moottoria (tiivistepintoja) vie tehon ja hyödyn pumpulta.

    Pumppu taitaa kuitenkin olla sen verran kulutustavaraa ettei kannattane(?) laittaa kuin kaikkein racempiin vähän ajokilometrejä näkeviin "katuautoihin". Jos niihinkään. Tuskin puhutaan kuitenkaan kovin suuresta tehon noususta. 5 hp? 15 hp? Mutta kovimmissa C-luokan autoissa noita on nähty. Ja comp-/prostock-/F1-tason vermeissä tietty. Mitalisijoista ja mestaruuksista ajettaessa tuollaisetkin pieneltä tuntuvat, marginaaliset tehonlisäysparannukset, joudutaan kärkitiimien osalta joskus ottamaan käyttöön. Niissä noita vacuum pumppuja on ajoittain näkynyt.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Toi nyt on vanha idioottiteddyboyrokkenrollmattamustastw- keino -"ko
    rokkaa ko on sika hyvän näkönen" BULLSHIT!! ja sit ihmetellään miks
    öljyt on pitkin mottii.. TUO ei ole suositeltavaa koska varsinkin suurissa lämpötilavaihteluissakoneeseen kodensoitu kosteutta.. Sitte ulistaan et on vetet ja öljyt sekasi ko kosteus tekee öljystä kermaa.. Pcv systeemit Niemensivun ohjeiden mukaan toimii!!

    ps. gm:ssä (opel) voi ollaki että menee glykolit ryypyks koneeseen!!
     

Kerro tästä muillekin!