oldsin moottorin A4 ja A5 imusarjojen erot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kylähullu_maalta, 22.2.2008.

  1. elikkäs taas perse edellä puuhun auto rojekti on ainakin edistyvinään..
    elikkäs tuossa oli aikaisemmin a4 imusarja joka oli raiskattu aika totaalisesti(ilmeisesti kaasutin muutoksen takia) mutta kuitenkin isoilla imukanavila
    no sain käsiini tuollaiseen oldin koneeseen nipun osia ja siellä oli ehjä imusarja mutta on mallia A5 ja kanavat ovat huomattavasti pienemmät
    eli onko tästä nyt hirmuista haittaa moottorin toiminnan kannalta kun nuita aukkoja ei vingullakaan hirveästi pysty avartamaan kun tuo kanava on muotoiltu hieman kaarevaksi eli alaalta loppuu tavara
    kansissa on sopivat reijät tuon A4 imusarjan kanssa

    eli mikä raadin mielestä olisi paras vaihto ehto
    A: annan olla ja kasaan tuolla imusarjalla
    B: hitsautan tuon A 4 sarjan tai etsin vastaavan ehjän
    D: vingutan kanavia niin paljon kuin kärsii

    ja kieltämättä tuota buickia laittaessa vaihto ehto D: poltan koko vehkeen ja lähden alkoon, mutta tässä on esteenä että auto on enempi tuon emänyyden

    tai no alkoon menen huomenna kuitenkin :lol:
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Meidänkin emännyydellä on Buick STW '87. Sillä on ilo ajella kun vertaa vaikka uudenkarheaan työautoon '08 Dodge Avengeriin. :D Mutta se Buick onkin pääsääntöisesti yhä tehtaan jäljiltä, joskin ruostunut.

    Pienikanavaista A5 imusarjaa on käytetty tehtaaltakin 5A-kansilla (isokanavaiset). Eli toimii ihan mainiosti. Jos koneesta otetaan virittämällä oikein huipputehoja, niin sitten tuo A4 imusarja on perusteltu. Itse olen tehnyt myös 350-koneen jossa on tuo pienikanavainen A5-imusarja ja isokanavaiset kannet, ei ongelmia.
    Kanavien suuri koko on oleellista sitten kun kone tarvii paljon virtausta ja 307 ei ihan heti ala olemaan vakiokuosissaan niillä äärirajoilla. Iselläni on 307 pienikanavaisilla 7A Swirl Port-kansilla ja A5 imusarjalla, kiertää kohtalaisesti 5500 rpm saakka.
     
  3. eli saapi mennä tuo imukansi tuommoisenaan, kun eipä tuosta mitään huipputehoja aleta hakemaan.ja näin maalais järjellä ajatellen tuo pienet kanavat tuovat enempi ala vääntö, ja tuossa on kyllä pitkä välitykset joten voi olla jopa parempi tuolla. täytynyee pistää tuo A4 kansi talteen

    meillä taas tuon buickin koria ei ole koskaan hitsattu eikä ole vielä tarvetta ilmennyt mutta kaikkea muuta on sitten rävelletty siitä edestä, hyvin meni tuokin niin kauan kun ei pienistä välittänyt ja ajoi vain mutta sitten kun rupesi korjaamaan kaikkea pientä niin saikin huomata että mitä enempi korjaa sitä enempi ja on korjattavaa
    nytten saa sähkö kaasutin väistyä normi jakajan ja carterin tieltä, on sen verta paljon rävelletty että ihemettelen ettei polttanut sesin valoa kuin silloin tällöin. tai palanut koko vehje
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Ihmettelen missa mallissa tehtaalta on A5 imusarja 5A-kansilla?

    Anyway, ma porttasin tollasen pikkukanavaisen A5 imusatsin sopimaan isokanavaisiin kansiin (350 3A kannet 77-80 muistaakseni) ja matsku riitti kyllä hyvin työstöön. threadi voi vielä löytyä jostain overdriven arkistosta. lisäksi mä hitsautin imusarjan lämmityskanava tukkoon imusarjan laipoista ja tein alumiiniset peitelevyt egr-venan ja heat choken tilalle. Toimi varsin hyvin.
     
  5. no tuossa kokeilttiin tänään piruttaan tuota vanhaa sarjaa hitsata ja ei oikein tahtonut tigillä tarttua,ja termari kotelon pultitikin on poikki eli taitaa ensiviikolla vinku lautaa että saa tuon 5A imusatsin kanavat edes hiukka enempi hollilleen. kun mitään hirveää tykkiä tuosta ei olla tekemässä vaan enempi käyttö laitetta. ohuin paikka noissa kanavissa taitaa olla kun lopussa hieman taittuvat alas päin
    meinasin itsekkin laittaa egr:n päälle vain peite levyn, tosin chevyn koneen tiiviste sarjan mukana tuli valmiiksi pelti laput joilla sai egr:n tukittua jo kannen ja imusarjan välistä
     
  6. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    nikkelipuikolla sitä hitsata pitäs.. tai sitten punahehkuun koko paska ja normipuikolla tai migillä.. ja hidas jäähdytys. (olettaen että se on valurautaa) Tigillä turha ees yrittää valurautaan.
     
  7. nyt on jopa niin hi tech osa kyseessä jotta on alumiinia, tai ainakin jotain sinne päin...
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    oho oho, no sitte tigillä ja sopivalla langalla, veikkaisin että joku melko magneesiumiseos se on.
     
  9. itse en ole tigillä sitten ammattikoulun jälkeen edes kokeillut mutta kaveri tuon kanssa ähräsi tunnin verran ja aina lähti irti, kaveri on kyllä menestyksellä hitsannut minulle pyörän lohkoja ja jopa yhdestä männästä ikkunan umpeen ja ainakin 20 ajotuntia on kestanyt loistavasti

    mutta näin ot:nä
    tässä kyseinen buick viime talvelta lähes oston jälkeen, kuletus muotoon syynä kiinni hirttänyt vesipumppu
    http://s160.photobucket.com/albums/t190 ... l_zil2.jpg
    rekisteri ote oli 28 ja omistajina ollut kattopeltisepästä talo sähkö asentajaan ja kaikkea siltä väliltä, tosin laatikko pelasi ostettaessa ja lähti hienosti käyntiin ja hinta oli lähes naurettava joten nurkkiin tuo jäi

    ja tässä sitten kun hieno paikka maalaus ei miellyttänyt emäntää ja piti saada violetti ja ruutulippuja. aikaa meni 6h yhteensa ja pullo koskenkorvaa
    http://s160.photobucket.com/albums/t190 ... uns234.jpg
    promilleista huolimatta onistui hyvin ja näyttää siistiltä jopa luonnnossa, niin ja pinta on tarkoituksella matta
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaa, on auto vaihtunut? Eipä vielä ole tullut vastaan mutta onkin tullut ajeltua viimeiset kuukaudet lähinnä tästä kirkolta tuonne Äijälään ja takaisin.

    En tiedä oliko tehtaalta vai ei mutta 1983 Le Sabre farkussa oli 307 ja 5A kannet sekä A5 imusarja. Jotenkin on vielä sellainen käsitys, että näin olisi aika monessa 80-luvun alkupuolen 307:ssa. Tai sitten muistan vaan väärin.

    Nyt taitaa olla tuossa 350:n päällä A5.
     
  11. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Kyllä mä tiedän että GM on huolimaton joskus, mutta ei kai nekään laittais imusarjaa autoon jonka kanavat on n. 5mm matalammat ja pari milliä kapeammat kuin kannen aukot? varsinkin kun A4 imusarjoja valettiin samaan aikaan.

    Nimimerkki Joni täältä OD:lta hitsasi mun imusarjan umpeen, mä tein 5mm alumiinista palikat joihin tein M6 kierteen keskelle ja kiersin pitkän pultin siihen jotta niistä sai pidettyä kiinni hitsauksen aikana, sovitin palikat timmiksi pakokaasun kiertokanavien aukkoihin ja hyvät tuli. Joni kyllä kiroili kun valu oli vitun huokoista ja täynnä karstaa, mutta osaava jätkä tekee mitä vaan 8)
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin, olikos se niin, että niissä vanhemmissa 307:ssa pitäisi olla tuo A4 ja uudemmissa 7-kantisissa A5?

    Silloinhan tuon minun auton imusarjan pitäisi olla kanssa A4 mutta...
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Saatan muistaa väärinkin, mutta muistaakseni A5 imusarjoja on ihan yleisesti 307 koneissa ainakin 80-luvun puolivälin jälkeen 5A kansissakin. Logiikkaa en kyllä ymmärrä, joku selitti, että pienemmät kanavat on parempia alaväännön suhteen, mutta en tiedä.
     
  14. DX

    DX Double Gearhead

    Eihän viis aa kansia pitäis enää olla -85 tai sen jälkeen käytössä, yleisesti ainakaan.

    Mutta en pidä ihan karmeena yhdistelmänä vitos imaria vitos kansissa, pykälä on kuitenkin myötäkarvaan eli ei pienillä virtausnopeuksilla juurikaan häiritse ja imarin pikkukanavankin pinta-ala riittää kyllä 150 hepalle.

    Itseasiassa olen sitä mieltä että uudemmassa pikkukanavakoneessa tehoa rajoittaa nokka eikä kanavien pinta-ala.

    Tonkokoisilla kanavilla kuin 7A kansissakin on revittiin voortistakin jenkeissä vakiosarjassa 289:stä jo kuuskytluvulla yli 300 heppaa, no vähän isommilla venoilla ja viisaammalla muotoilulla mut kuitenkin.

    Matala ruttu ja täysin päästönokka yms. on ne selkeesti eniten tehoa rajoittavat tekijät vakiomosassa, jossen ihan väärin muista niin uudemmalle rullanokkakoneellekin saa jollain laskurilla paremman dynaamisen rutun kun vaihtaa hiukan virimmän nokan, koska orkkis alkaa mennä niin hemmetin aikasin kiinni ja nokkaa ei voi myöhästyttääkään koska pako aukeaa jo muutenkin aivan liian myöhään. :lol:
     
  15. jostain muista lukeneeni että 350 nokka olisi hieman kireämpi, pitäneekö paikkansa
    jos jollain tämmöinen olisi nurkissa tai muuten vain hieman kireämpi nokka(jokin vääntö nokka) niin voisi kiinnostaa, tuosta voisi kuitenkin tehdä hieman pirteämmän, noin niinkuin kokeilu mielessä
    juu tiedetään että ei uusikaan hirveitä maksa, mutta tuo talon rakennus on hieman tärkeämpi rahan reikä ja tähän koneeseen on jo rahaa mennyt ja vielä pääse kampiakselin hiottamaan
     
  16. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kuule 350 koneita on niin monenlaisia viriversioita, että... Jos tuolla metodilla lähdet liikenteeseen , saat varmasti yllätyksiä. Olds koneissa ei ole nokkia "350-konelle", vaan kaikki laahurinokat käyvät kaikkiin 260-455..

    Selvitä nykyisen nokkasi asteet ja nosto. Ei uudetkaan laahurinokat paljoa maksa. Vanhojen kanssa saat vaan ongelmia. Jos päädyt vanhaan varmista että saat sen nokan nostajat mukaan numeroituna oikeaan järjestykseen. Voi tulla muuten käytetystä nokasta lyhyt ilo. Alle parinsadan euron nokan takia en ainakaan itse viitsisi konetta vetkata keulalle ja takaisin, vain "kokeillakseni"..

    307:kaan on tehtaalta oma virinokka VIN 9 koneesta.. Sen arvot jos selvität ja hankit lähelle vastaavan? Tai sitten ihan VIN 9 nokan. Joku kai homasi, eikä ollut kallis.

    Sääntö noissa lie, että isompaan voidaan pistää kireämpi nokka - ilman että käyttöominaisuudet huononevat niin paljon.. Kuin pienemmässä.
     
  17. ahaa eli oli taas sarjasamme esson baarin jutut, tuo nokka homma... eli menee omallaan kasaan.
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    No voihan joissain 350 versioissa olla / onkin tiukempi nokka. Yleissääntönä se että nokka on 350-koneesta ei sano yhtään mitään nokan ominaisuuksista.

    Joku tosiaan oli hommannut uuden VIN 9 laahurinokan jenkeistä. Ei maksanut maltaita..

    Tossa tehtaan Olds nokkia 1964-1977 väliltä. 307:kan nokkia ei listassa, koska kone lanseerattiin vasta 1980.

    "Olds Camshaft Specifications 1964-1977

    Over Duration Lift
    Year Part # lap Int./Exh. Int./Exh. Application
    1964 387484 52 278/282 .430/.432 330 Police Pursuit
    577994 36 250/264 .380/.390 330 2BC, D88 2BC
    1965 387484 52 278/282 .430/.432 400, 330 4BC ST,425 ex Starfire
    388992 47 278/282 .430/.432 J88 4BC, 330 4BC AT
    558528 36 250/264 .387/.388 330 2BC
    388828 50 286/280 .427/.461 425 Starfire
    1966 588528 36 250/264 .387/.388 330 2BC
    388992 47 278/282 .430/.432 330 4BC AT
    387484 52 278/282 .430/.432 425 ex Starfire
    388828 50 286/280 .427/.461 425 Starfire
    393964 52 278/282 .430/.432 400 AT ex. OAI
    393859 58 286/286 .472/.472 400 ST ex. OAI
    390961 55 281/282 .472/.472 Toro
    397328 82 308/308 .474/.474 400 OAI (W-30)
    1967 396188 36 250/264 .387/.388 330 2BC lo-comp
    396192 47 278/282 .430/.432 330 4BC AT,400 4BC AT x OAI
    397744 36 250/264 .435/.435 400 2BC
    393964 52 278/282 .430/.432 330 4BC ST, 425 ex. S/F, Toro
    396190 50 286/280 .472/.461 425 Starfire, Pol.
    396961 55 281/282 .472/.472 Toro
    393859 58 286/286 .472/.472 400 ST ex. OAI
    397328 82 308/308 .474/.474 400 OAI (W-30)
    230328 82 308/308 .474/.474 400 OAI w/ 16 valve springs
    1968 393859 58 286/286 .472/.472 400 ST ex. OAI
    402486 48 262/274 .440/.440 400 AT ex OAI, 350 w/ 269 Pol.
    400117 44 258/272 .435/.435 455 Irrig, Mar, hi-comp ex Pol.,
    Toro, hi-perf.
    400084 36 250/264 .400/.400 350 ex. OAI
    402194 82 308/308 .474/.474 350 W-31, Hurst ex CAC Casting #389410
    400165 57 285/287 .472/.472 455 Pol, Toro W-34, Hurst CAC
    402569 108 328/328 .475/.475 400 OAI after 1-1-68
    1969 393859 58 286/286 .472/.472 400 AT, W-32 OAI
    400165 57 285/287 .472/.472 455 Pol, Toro W-34, F-85, Hurst,
    455 Mar 4BC hi-perf
    402486 48 262/274 .440/.440 3269 AT, 350 Pol.
    402194 82 308/308 .474/.474 350 W-31 OAI
    400117 44 258/272 .435/.435 455 ex. Pol., Toro, hi-perf.
    402569 108 328/328 .475/.475 400 OAI ex. W-32
    400084 36 250/264 .400/.400 350 ex. OAI
    1970 393859 58 286/286 .472/.472 350 4BC ex. AT, OAI, hi-perf
    400084 36 250/264 .400/.400 350 2BC, 4BC AT
    400117 44 258/272 .435/.435 455 ex. Pol., Toro
    400165 57 285/287 .472/.472 4257, 67, 4400 AT, Toro W-34
    402486 8 262/274 .440/.440 455 Toro ex. W-34
    402569 108 328/328 .475/.475 455 4400 ST OAI (W-30)
    406768 68 294/296 .472/.472 455 4400 ST ex. OAI
    402194 82 308/308 .474/.474 350 W-31 OAI
    1971 400084 36 250/264 .400/.400 350 2BC, 4BC AT
    400117 44 258/272 .435/.435 455 Toro w/2.73 axle, 455 ex 400 or
    Perf. Eng.
    400165 57 285/287 .472/.472 455 4400 OAI w/AC, 4400 AT
    402486 48 262/274 .440/.440 350 4BC ST,455 Toro w/3.07
    409691 61 286/287 .474/.472 455 4400 ST, AT OAI ex AC
    409717 32 250/264 .400/.400 350 5400
    409759 68 294/296 .472/.472 455 4400 ST OAI (W-30)
    1972 400084 36 250/264 .400/.400 350 L34, 350 AT L32, 33 All
    400117 44 258/272 .435/.435 455 All 4BC AT, Marine LC
    402486 48 262/274 .440/.440 350 F-85 4BC ST (L34), Marine
    409691 61 286/287 .474/.472 455 L75 ST,L77 AT, Marine HC
    409759 68 294/296 .472/.472 455 F-85, 455 ST OAI (W-30)
    1973 400084 36 250/264 .400/.400 350 L32, L33, L34
    400117 44 258/272 .435/.435 455 AT, Marine, 455 LC
    402486 48 262/274 .440/.440 350 ST M15, M20
    409691 61 286/287 .474/.472 455 4BC, L77, Marine
    1974 409691 61 286/287 .474/.472 455 AG37, 455 W-30, Marine
    455 (also #562302)
    400117 44 258/272 .435/.435 455 ex W-30, Marine, 455 LC
    (Also #562303)
    400084 36 250/264 .400/.400 350 (Also #562299)
    1975 550638 28 242/250 .396/.400 260
    400084 36 250/264 .400/.400 350 (Also #562299)
    400117 44 258/272 .435/.435 455 (Also #562303)
    409691 61 286/287 .474/.472 455 Marine (Reg.)
    402486 48 262/274 .440/.440 350 Marine
    409759 68 294/296 .472/.472 455 Marine Hi-perf.
    1976 550638 28 242/250 .396/.400 260
    400084 36 250/264 .400/.400 350
    402194 82 308/308 .474/.474 455 Marine Hi-perf. F.P.
    409759 68 294/296 .472/.472 455 Marine Hi-perf.
    409691 61 286/287 .474/.472 350 and 455 Reg. Perf. Marine
    400117 44 258/272 .435/.435 455 All, Irr., ex Marine
    1977 562298 52 256/277 .247/.250 260 (thru 1982)
    562299 36 250/264 .400/.400 350, 403 (thru 1980)
    562301 68 294/296 .474/.472 403 Hi-perf. Marine thru 79
    562302 61 286/287 .472/.472 350, 403 Reg. Perf Marine, ST thru 79

    Notes: Overlap is in degrees.
    Olds rates duration at zero lift, while most cam manufacturers rate duration at .050" lift.
    ST = standard trans
    AT = automatic trans 2BC/4BC: 2 or 4 barrel carb
    OAI = outside air induction

    Roller lifters and cams were in all 1986 and up 307's, and most 1985 307's. An easy ID is the heads. 5A heads have no roller lifter, 7A heads have the roller lifters. These lifters are of 0.921" variety. "


    Tuossa ""9" has a .440/.440 lift cam, the "Y" is (forgot exact numbers) more like a .370/.390 lift on the cam. Much wimpier. " Eli Vin 9 nosto on .440. Y:n nosto .370/.390 . Asteita en löytänyt tähän hätään.

    Noston kannalta lie noi vanhat 350 nokat parempia. Mutta miten on asteiden laita?
     
  19. DX

    DX Double Gearhead

    Ei ole Essolta kuultua, tepoililla pikemminkin. :lol:

    Tossa alhaalla on cleviteltä orkkiksen korvaavan 307 laahuriakselin tiedot ja tuossa rocketin laittamassa listassa tuo löysinkin 350:n akseli on pakopuoleltaan hiukan tirheempi, ei paljon, mutta on kuitenkin.

    Muistelen 350:n 250 asteisen saastenokan imusta mitanneeni .050 aukioloksi 186 astetta joten imukin olis vähän tiukempi erilaisen profiilin ja aavistuksen suuremman noston ansiosta.

    307 vakionokkaa en ole lainkaan mitannut joten seuraavat tiedot on varmentamattomat.

    307 H
    249 in
    256 ex
    178 in .050
    186 ex .050
    0,395 in
    0,402 ex
    116 lsa
     
  20. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Jaahas, minä kun luulin, että tuon 350:n päälle on lykätty se alkuperäisen 307:n imari mutta eipäs olekaan. Yritin tuossa päivällä epätoivoisesti löytää imarista merkintää A4 tai A5 vaan siinäpä onkin 17.
    17:ssa on egr systeemit mutta mitenkäs tämä suhtautuu noihin A4 ja A5 imareihin kokonsa yms. puolesta. Tämä ei ilmeisesti ole sitten alumiinia vaan valurautaa?
     

Kerro tästä muillekin!