oldsmobile 455 kunnostus/viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sauli, 20.5.2011.

  1. SauliK

    SauliK Gearhead

    kyllä ne käy, vaihteiston kaavelin osalta. BOP kaavioksi sanotaan eli buick, olds, pontiac. Onko vielä cadillac samassa? Chevyllä sitten omansa

    gm taisi ollakkin aikanaan erilainen kun joka merkillä oli omat moottorinsa
     
  2. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Tuossa keittiö vaa-alla punnitsin liikkuvia aikani kuluksi. Takomännät oli 3gamman sisällä, ja 12gr keveämmät kuin orggikset. 860gr painoon sain kaikki(tappi paikallaan ilman renkaita).
    Vakio veivi ilman laakeria oli 859gr, kun H-prof veivi 826gr.
    N.45 grammaa kevenee siis liikkuvat per kk-kaula, jollei molyrenkaat sitten paina hitusen enemmän kuin orggikset.

    Ens viikon aikana pitäis yrittää saada liikkuvat tasapainotukseen:)
     
  3. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Noniin, mentiin askel eteen ja kaks taakse:(. Dekkitasot koneistettu, nokkalaakerit vaihdettu ja liikkuvat puntissa.

    Soitteli tänään koneistaja ja kertoi että tulee liian väljä std porauksella /männillä. Kaiken lisäksi yksi sylinteri oli kuulemma 0.20" ylikoossa. Ihme mikä seppä tämän koneen on kasannut, käyntikuntoisena tämän kuitenkin ostin. No, tulepa nyt ainakin kuntoon.

    Olihan siellä pytyssä pientä pykälää, mutta kuvittelin että hoonaamalla saa hyvän, ja uudet männätkin kerkesin hommata turhaan. Laitin ne jo myyntiinkin, jos joku haluais ne ostaa...

    Täytyy pistää uudet 0,30" männät tilaukseen

    Kuvittelin jo että jouluksi saisi koneen kasattua, mutta ensi vuodelle taitaa mennä..
     
  4. SauliK

    SauliK Gearhead

    no voihan piru!

    en tiedä olenko ottanut varman päälle mutta aina ajatellut että jos mäntä vaihtuu niin pytyssä ei saa olla ihan yhtään pykälää ennen hoonausta, männänrenkaat ei kuitenkaan asetu samalle tasolle sylinterissä

    eikös tuo yhden reiän poraus tai yhden kangen kaulan hionta ole ihan perus remonttia? tiedän monenkin auton moottorista vastaavaa tarinaa, 500tkm ajettukkin oli yhdellä

    nomutta eikun uutta mäntäsarjaa vaan niin siitä tulee heti senverran parempi!

    omaa päivitystä senverran että venttiilijouset tuli compin suosittelemat ja tekemät 995 tekeleet, vaihdan paikoilleen kunhan taas rahoissani saan uudet tönärit ja magnum keinut hankittua. jonku kymmenen kilsaa motilla ajellut ja huomioita senverran että jengaa tuntuu ottavan paljon enemmän kuin edellinen stroker alakerta
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Tutkin ja sen toissakesänä hajottamani 455:sen, kampiakseli meni yli koneistusvaran, mutta onneksi on toinen varalla. Männät ajattelin samalla vaihtaa kun siinä on ollut ne oikein isopalotilaiset.

    Mitäs mieltä ollaan tuosta kiertokankien kiillottamisesta hyvä vai huono juttu? Itse aikani kuluksi kiillottelin vakiokiertokanget niin että ulkopintoihin jäi vain ihan muutamia kraatereita, mutta kuitenkin niin että mahdollisimman vähän metallia poistin. Eli ajatuksena tuossa on että murtumille altistavia koloja ei jäisi siihen veivin alapäähän.
    Konettahan ei ole tarkoitus kierrättää kuin jotain 5500-6000 rpm ja männiksi otan ihan vakiomännät, joskin korkeapuristeiset.

    Mittasin samalla ne aikoinaan madallettujen E-kansien palotilat, 60cc oli - eli silleen oikein hyvät.
     
  6. SauliK

    SauliK Gearhead

    eikai siitä mitään haittaakaan voi olla. ehkä jotain hassuja grammoja lähtee painoa joka ei varmaan tehdaspuntissa merkitse mitään?

    sulla tulee kunnon rutistukset 60cc palotiloilla ja korkeapuristeisilla männillä, mitä mies oikein suunnittelee
     
  7. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kirjoitin vähän väärin korkepuristeisista männistä, tarkoitin oikestaan korkeampipuristeisia - siis verrattuna vakioihin. Jotain tällaista:
    http://www.ebay.com/itm/Oldsmobile-...omp-/172236847652?vxp=mtr&hash=item281a1dba24

    Tämä on vähän sellainen palliatiivinen remppa koska kone on jo 060" ylikoossa ja muutamasa sylinterissä on aika pahat naarmut pystysuunnassa. Mutta sellainen se on aina mulla ollut ja jo kymmenisen vuotta sillä on tuollaisena ajettu. Pitäisi vaan muistaa huolehtia että öljyt ei mene vähiin ja käy niinkuin toissakesänä kävi, nuo naarmut aiheuttaa ohivuotoa kovassa ajossa. Eli nyt on ajatus korjata järkevällä budjetilla se siinä vuosia olleeseen Magnun-nokkaan nähden liian matala puristus.
     
  8. Substitute

    Substitute Gearhead

    SauliK, tästä varmaan on ollut puhetta, mutta jos käytössä on rotatoreille suunnitellut kannet ja venttiilijouset asentaa ilman rotatoreita, niin jousien alle täytyy tehdä shimmilevyt. Niissä taas pitää huomioida jousen vaeltelun estorappu ja venttilivarren tiiviste.
     
  9. ChargeDodger

    ChargeDodger 3rd gear

    Noniin, oma stroker patakin saatiin vihdoin tulille. Pientä säätöä vaatii viellä, mutta kivastihan tuo jydgää. :odcool:

     
    rane58, jariha, SauliK ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. SauliK

    SauliK Gearhead

    subi sulla putoaa noilla männillä varmaan montakymmentä cctä pois palotiloista joten aivan miehekkäät rutut on tiedossa :)

    ja joo kyllävain on ollut sinun kanssa puhetta tuosta rotator hommasta mutta nyt on vanhemmat C-kannet kyseessä joihin nyky jousille asensin yhdet shimmi levyt alle ja jousen asennuskorkeus taisi mennä alle millin sisään tuosta compin 995 jousien suosituksesta. en siis ole vielä kiirehtinyt tuplajousien kansa vaan käyttelen silloin tällöin mottia noilla jousilla kunnes saan uudet tikut, guide platet, keinut, studit ym. ym.

    mulla aikaisemmin oli yksi C ja yksi G kansi ajossa joista Geessä oli ollut rotaattorit jommissa kummissa venttiileissä mutta ne kolot oli vain täytetty useammalla shimmillä, jos ihan en väärin muista niin jouset oli silti hieman kolossaan etteivät pompi minne sattuu. en muista enää
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    No nyt aloin taas epäilemään itseäni, pitää varmaan mitata uudelleen vaikka huomenna tuo kannen palotila. Tuota luokkaahan se on Oldsin pikkulohkossa kun niitä madaltaa.
    Tarkoitus tosiaan oli pitää sopiva tolkku tuossa puristussuhteessa.
     
  12. SauliK

    SauliK Gearhead

    nojoo, itsekkin tässä mietiskelin että muistanko oikein että mulla oli 70cc palotilat, 5cc männät ja millin tiivisteellä tuli se 12,2 suhde. täytyy selailla taaksepäin kun muistiinpanot on monen metrin päässä
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    jytinä on niin kova ettei naapurihallissa kuule ratioo:rotfl: ei oikein pääse noi höpinät videolla oikeuksiinsa? luonnossa paljon mehukkaammat:odwink: mut hienosti se käy:odsmile:
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Perskele meni projekti heti jäihin kun pääsi vasta alotteleen sitä. Ollu aika rikkonainen syksy ja viime viikolla sain moottorin lähemmäs kotia tohon naapurikylään kaverin verstaalle (oma verstas n. 120km päässä hämeenlinnasta). Aloteltiin sit perus järjestelyillä ja aloiteltiin nyt alkuviikosta. Ensin tutkailtiin runkolaakereita kun oli niin jännästi kuluneet, mitattiin sitten bore gaugella runkolinjaa, seilaa siellä täällä muutaman satkun sisään... noh, ei siinä, koneistamo hoitaa. Seuraavaks syynäiltiin nokka laakereita, kaikki kuluneet alaosasta tummaksi. Lohkoon oli asennettu niitä oil restrictoreita, jotkut lähteet väittää että jos öljyä nokalle rajoitetaan ja on venttiilikoneistoa päivitelty jäykemmillä jousilla, jousivoima painaa nokkaa alaspäin. No nypittiin ne kuristimet veke ja thats it. Seuraavaks sitten tutkiin pyttyjä, no eikös sieltä sitten paljastunut muotovirhettä ihan reippaasti. Pasteen kuvan tänne myöhemmin, jahka tietokoneelle pääsee.

    Se selittää montakin asiaa, mäntien kolinan ja helmojen pinnotuksen kulumisen.

    Ei siinä mitään, osat mottiin on olemassa.

    Tän hetken ajatukset olis uudessa lohkossa, tuo saa jäädä odottelemaan jotakin, vaikka varalle jos 98:n kanssa tulee konemurheita, normaaleilla männillä varmasti pelaa cruising mottina.

    Elikkäs jos sinulla on, tutullasi on, alta 0.60 koossa oleva 455 lohko, vinkkaa mulle täällä, maililla tai soita 04082596kolmekasi niin jutellaanpa lisää!
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eipä sitten tullut tallilla Jouluaikana käytyä muuta kuin että tänään hain sieltä kampuran. Koneistamonkaveri sen tuossa äsken iltapuuhana mittasi ja tylytti että tämä on muuten stanukoossa, mutta yksi runkokaula ja yksi kiertokangen kaulan on täyttöhitsattuja:confused:. Outo että tuollainen tilanne on, yleensä ne on muutoinkin aika huonoina jos on täyttöhitsattuja. Roudaan sen heille koneistamoon mitattavaksi ja kiillotettavaksi. Mutta näillä mennään.
     
  16. SauliK

    SauliK Gearhead

    Achtilla erittäin harmittava takaisku! toivottavasti uusi aihio löytyy inhimillisessä ajassa

    omasta moottorista ei ole paljoa kerrottavaa. venttiilikoneisto alkaa pikkuhiljaa tippumaan postiin, nyt on jo jouset, lukot ja retainerit joten jousien vaihto on kohta ajankohtainen. kunhan uudet keinut ym. saapuvat, minkälaisella konstilla olette näitä paikalleen vaihtaneet? paineilmaa pyttyyn ja jokin omatekoinen jousipuristin kai täytyy olla

    vihdoin sain kuluteltua tankin tyhjäksi joten asensin holley e85 kaasarin ja kaadoin parikymmentä litraa etanolia tankkiin, heti kun pumpun käänsi päälle niin ilmat jostain korahtivat ja bensanpinnat asettuivat just eikä melkein kohdalleen. ehkä vartin verran siinä käyttelin ilman että koskin mihinkään säätöön, no tyhjäkäyntiä sai ruuvata reilusti alas ja tyhjäkäyntiruuveja hieman aukipäin niin pieni epäröintikin kaasua painettaessa tuntui häviävän. pahimmat käryt ainakin tuntuivat jääneen pois kun jopa usean minuutin käytin autoa hallissa ovet kiinni eikä käryä juuri havainnut, bensalla olis melkein jo silmiä kirvelly.. täytyy vielä käytellä autoa lisää niin sitten vasta tietää mille tuo alkaa kun tankissa on bensan jämiä vielä x määrä
     
  17. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Onkos muut törmännyt girdleä asennettaessa, että pinnapulttien kiristys vara ei riitä. Ei vaikka jättää prikat alta pois. Putsasin kaikki kierteet lohkosta, ja lopputulos on se että studit kiertyi lähes pohjaan, eikä kaikille pulteille jäänyt kierrettä kuin puoleen väliin pulttia. Avaanko studeja nyt niin paljon että riittää kiristysvara prikkojen kanssa, vai kannattaako ne jättää pois?

    Kuvassa pultit on 20lb/ft kireydellä.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    fennia tykkää tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Se että studit kiertyy mahdollisimman pitkälti lohkoon, on hyvä asia ja siksi jättäisin prikat pois ja avaisin niitä muutamaa sen verran että mutterit ylettyy hyvin kierteelle.

    Kun tuo girdle on noin paksu, niin siinähän vois olla myös upotukset jolloin ei tulis tuota ongelmaa.
     
  19. fennia

    fennia Gearhead

    Mä höyläsin noista laakeripukeista girdlen paksuuden verran tavaraa pois.
     
  20. Achti

    Achti Gearhead

    Myyntiin tulossa parin viikon päästä Teivon rompepäiville billetti öljyntäyttö torvia olssiin.
    6082 Alumiinista käsityönä valmistettuja, katotaan mitä keksitään hinnaks =)
    Kierrettävä korkki O-renkaalla, on muuten tiivis. Mittaa on torvessa, saa pätkästä itse sopivaksi. Liimalla lohkoon niin saa poiskin kun täytyy.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!