Olis parviälyltä vähän kysyttävää katalysaattoreista.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kamarro, 25.4.2024.

  1. kamarro

    kamarro 1st gear

    Olis kaks autoa joihin pitäs hankkia katit, Lincoln mark VIII, tuosta oli joku edellinen omistaja teurastanunut nuo heti pakosarjojen jälkeen olevat katalysaattorit ja nyt on vain yksi katti joka on vaihdelaatikon jälkeen siinä missä putket yhdistyy, kone muuten tuntus olevan tikissä mutta nuo halvimmat katit ei kestä kun max kaks vuotta.
    Toinen auto on tbi camaro josta on myös katti tyhjätty, tähän nyt joutuu varmasti hankkimaan uuden katin, kysyn nyt että mikä olis hyvä toimiva katti jolla saa päästöt alas jota ei tarvis joka kevät jännittää että toimiiko vai eikö.
    Tekeekö tällä mitään? https://www.usparts.fi/performance/pakokaasujarjestelma/katalysaattorit/flo2000125

    Tai tämä https://www.usparts.fi/performance/pakokaasujarjestelma/katalysaattorit/flo2220125
    Kumpi näistä mahtaa polttaa paremmin, metalli vai keraaminen?
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Taitaa mennä niin että metallikenno on kalliimpi valmistaa mutta kestää paremmin väärinkäyttöä. Puhdistustehoon vaikuttaa ainaskin kennon tiheys, tuo "200 Cell" ei ole tiheimpiä.
     
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Tämmösillä Magnaflow kateilla meni vähänpäästöinen V8 lähes kylmällä moottorilla läpi.
    Ajo putkipajalta suoraan konttorille 3km.

    https://www.usparts.fi/performance/pakokaasujarjestelma/katalysaattorit/mag94006

    Edit.
    Nämä oli (2kpl.) Firebirdissä useamman vuoden ja päästöissä ei mitään ongelmaa.
    Seuraavassa Firebirdissä oli vain 1 samanlainen katti ja moottori nokitettu ym. ~100hp+.
    Siinäkin riitti yksi samanlainen katti, vaikka sijainti melko kaukana sylinterikannesta.
    Vaati kuitenkin jo lämmittämisen kuumaksi.
     
    Muokattu: 25.4.2024
  4. kamarro

    kamarro 1st gear

    No niin, päästöt mitattu ja tulokset on vissiin kelvolliset kysymyksessä lincoln Mark 8.

    tyhjäkäynnillä:
    Co 0.04
    HC 89
    O2 0.87
    lambda 1.037

    Korotettu 2100 rpm
    CO 0.03
    HC 72
    O2 0.85
    Lambda 1.037
    Eikös noissa happipumpulla varustetuissa autoissa saa olla jäännöshappea enemmän ja sitä myöden lambda arvo hyppää ylös?
     
  5. kamarro

    kamarro 1st gear

    Tuon näkönen katti näyttää olevan lincissä.
     
  6. fenix

    fenix 3rd gear

Kerro tästä muillekin!