Polyuretaaniosien valmistus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja janiluo, 22.6.2006.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko täällä ollut juttua PU-puslien ja rullien valmistusmenetelmistä???
    Tietääkö kukaan mitään linkkiä tai ohjetta siitä mitä litkuja käytetään ja miten kovuudet valitaan tai muotit tehdään jos tekis itse?
    Mitkä firmat Suomessa tekee harrastajaystävälliseen hintaan PU-puslia vaikka mallin mukaan?

    Kun nyt vaan pitää tehdä!
    :odroll:
    - Jani -
     
  2. mke77

    mke77 Gearhead

    ite olen tehny "pommista"!! hiukan kovempaa, mut hyvä työstää.... ilman jähdytyst-mehuja sorvilla!! olen tehny takapn puslat epäkeskoiks ett on hiukan säätö varaa. eli tosiaan muoviliikkeeseen ja kysyt pom-tankoa ja paikalliseen sorvaus putkaan kysyy neuvoa.....
     
  3. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    POMmista kun tekee, niin eipä jousta sitten enää yhtään. PUR-puslia olen kuullut tehdyn sorvilla pakastetusta uretaanitangosta, sorvaantuu kuulemma paremmin. Tiedä häntä...
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin jos joustamattomia tekee niin kannattanee tehdä nylonista...tosin vaatii aika terävän terän. Tuo POM tahtoo murtua niin helposti kun on niin kovaa. Myykö tuota PU-tankoa joku muu kuin etova Etola?

    Kävin joskus yhdessä autotallifirmassa joka noita teki ja niillä oli alumiinirumpu johon oli jyrsitty pesät puslille. Sitten vaan litkut rumpuun ja rumpu sorviin pyörimään kunnes puslat kovettu. Pyörimisen idea on että ilmakuplat poistuu. Kävin eilen tämän saman firman oven takana ja ilokseni sain kuulla että firma on mennyt vuosi sitten konkurssiin. :mad:

    - Jani -
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos ei välttämättä tarvitse niitä valamalla valmistaa niin tangosta vaan sorvailee sitä PU:ta. Olen tehnyt omaani sorvaamalla kaikki puslat tuosta tankotavarasta ja väittäisin hyviksi. Ei tarvitse pakastaa kun on terävät puukkomaiset terät. Tein tietysti uudet kuoret ja sisäosan puslaan teräksestä. Mukavuudesta joutuu tosin tinkimään esim. nupulakivikadulla. Kovuus tossa "yleistangossa" on 90 tai 95 shorea eli kokolailla samoja kovuuksia mitä näkee tehdaspuslia myynnissäkin. Viimeksi ostin PU tankoa Vink Oy:stä keravalta ja voin suositella. 60mm tanko oli siellä n. 100euroa kun sama tuote Tampereella TKA:ssa n. 550 euroa.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    paljonko tuolla Ø60 mm tangolla oli pituutta?

    Niin aikomus on tehdä semmoiset laippamaiset holkit jotka painetaan sorvattuun holkkiin molemmista päistä. Koska nuo rokottaa tuosta tangosta paljon niin meinasin että saa halvemmalla kun valaa eikä edes tarvitse sorvailla yksi kerrallaan. Tarvitsen vähintään 16 kpl:een sarjoja useampaa eri kovuutta. :lol:

    - Jani -
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Niin siis se oli metrin pätkä. Sitä en tiedä että miten sitä saa eri kovuuksina, mun mielestä nettisivuilla ei ollut kuin tuota yhtä kovuutta.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    No niin...
    Ei ollut OD:sta paljon apuja mutta kun jaksoi soitella firmoja läpi niin löytyihän ne litkut ja neuvot...

    [​IMG]
    [​IMG]

    • Tarvikkeet oli:
      - Hartsi
      - Kovettaja
      - Musta väripasta
      - Irroitus-spray
      - Sorvatut muotit
    Ilmakupliakaan ei ihmeemmin jäänyt ja sorvailukin onnistui ensi yrittämällä.
    Eikö täällä kukaan muu tosiaan ole räpeltänyt vastaavia vai eikö vaan viitsi kertoa? :-?

    - Jani -
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Voiko tolla kaavalla tehdä eri "vahvuista" uretaanipuslaa ?

    Hienolta näyttää taas kerran!
     
  11. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Mainiota!! Mistäs noita aineksia saisi ja mitä maksoi? Itselläni ei ole tarvetta puslia valmistella mutta muovin "valaminen" askartelumielessä kyllä kiinostaa.
     
  12. On kuule mielessä ollut miljoonaan kertaan, mutta kun ei ole omaa sorvia millä tehdä muotteja niin on jäänyt suunnittelun asteelle.

    Itse tongin netistä aihetta joskus ja Flexane liquid urethane tms tuotteella oli juuri ainakin paperilla niitä ominaisuuksia mitä hain. Tuo on jotain uretaanivalulitkua.

    Olisi se tosi reteetä tehdä omat puslat, mutta siihen sorviin se kaatuu.. joka kotimekaanikolla kun pitäisi semmoinen olla.
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin kovuus tuolle oli 89 shorea kun joku firma kehui että jossain ratavehkeessä on todettu että 90 +-5 olisi hyvä kovuus??? tiedä sitten millä seinämävahvuuksilla jne...

    Materiaalit löytyy kun soittelee firmoihin ja kyselee... en aijo firmojen nimiä täällä "huudella" koska tunnetusti puhelimet tukkiintuu turhista kyselyistä. :argue:

    Samat firmat tekee paljon autoteollisuudelle ja kännykänkuorivalmistajille erilaisia muottivalu aineita. Ei muuta kuin soittelee firmoihin ja kyselee. Kyllä ne materiaalit löytyy jos todella aikoo tehdä.

    Sorvi on joo hyvä olla mutta ajattelin itsekin teettää muotit nyt kun proto on tehty ja testattu. Jos yhdellä muotilla meinaa 16 valaa niin hukkaan menee tavaraa joka sekoituskerralla.

    :p
    - Jani -
     
  14. Aika lähellä sopivaa varmaan tuo 89 on. Itsellä on Opel-katurassissa 90 shore A tangosta sorvatut ja hyvät ovat. Powerflex käyttää shore 80 kovuutta ja nekin on paremmat kuin orkkis muusipuslat.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Minkä hintaiseksi toi touhu muodostuu? Siis onko halvempaa kuin tangosta tekemällä? Se tanko on tosiaan yleisesti 90 shorea kovuudeltaan. Itse näen asian niin että muottia sorvatessa olisi tehnyt jo valmiin kappaleen joka on varmasti läpeensä laatutavaraa eikä tarvitse odotella kuivumista. Se on kyllakin vain mielipiteeni...
     
  16. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo noi matskut maksoi veroineen €76.05+postikulut
    (Hartsia 1kg ja kovettajaa 0,6kg. Sekoitussuhde 100:60)
    Väripasta ja irroitus-spray oli hinnasta puolet ja väripasta riittää mulle lopun elämää koska sitä kuluu vain muutama pisara.

    Jos säästösyistä ja kiirreessä tekee puslat niin kannattaa varmaan uretaanitangosta sorvata.
    Mä hankin tarvikkeet kuitenkin harrastusmielessä ja 10kpl säädettäviä muotteja on jo työn alla koska haluan että kaikki puslat ovat keskenään mittatarkkoja ja niitä menee paljon.

    :odroll:
    - Jani -
     
  17. gomopar

    gomopar Gearhead

    Kiitti vielä 4d sedan, sorvaamasi puslat meni läpi leimasta kiitosmaininnoin :lol:
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvähyvä. Eipä näytä toi materiaali olevan ilmaista missään muodossa. Se unohtu sanoa että siitä tangosta menee aina hukkaan aika paljon eli ei siitä metrin tangosta saa tehtyä "metriä puslia". Valamalla tulee tehdastekosen näköstä jälkeä näköjään kun taas toi tanko on maitokahvin väristä....
     
  19. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo maitokahvin väristä se on tuokin mutta kun laittaa pisaran mustaa väripastaa sekoitusvaiheessa niin hyvä tulee.
    Tuosta 1,6 kg satsista tekee kyllä niin monta puslaa ettei tarvi ihan heti uutta satsia tilata.
    :p
    - Jani -
     

Kerro tästä muillekin!