remmiahdin valtakunta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 22.2.2003.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Näistä ahtimista kun en mitään tiedä niin kysytäämpä nyt. Eli onko 2.0-2.5L koneelle sopivaa remmiahdinta jossa saa kaasuttimen ahtimen päälle suoraan? Ainakin noita eatoneja sun muita löytyy sen kokosille koneille mutta kaikissa on imuaukot ahtimen takana.
     
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    Kuvasta löytyy nää mitat 12mm paksu.29x35,5cm lev/pit.
    jos tarttee muita mittoja ni voin mitata.
     
  3. maxy

    maxy 3rd gear

    Onko kellään tietoa/ kokemusta käykö 6/71:sen ahtimen päädyt 6v/71:seen? :-?
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Joo, Toyotan SC-12(mr-2) ja SC-14(previa) on tällaisia. Ja sitten näistä Eatonin sukuisista Magnachargereista löytyy.
     
  5. gto69

    gto69 Gearhead

    Mulla on b&m ahdin johon kaasari tulee päälle, tarkoitettu chevy v6 2.8 koneeseen.Uusi ja kaupan.
     
  6. maxy

    maxy 3rd gear

    Eikö kukaan tiedä käykö ne päädyt? :( Ei kehtais turhaan ostaa ja kokeilla jos ei sitten käykkään.
     
  7. Dartblower

    Dartblower Gearhead

    kyllä ne käy, olennaisin ero noissa on; v-mallissa on isommat roottori/case välys kiinnityksen vuoksi, eli ei niin tiivis
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Eikös v-mallissa oo vähän pienempi tuottokin ja kokemuksesta tiedän että välyksellä on hyvin pieni vaikutus paineeseen jos ei aivan horo oo
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Jos en nyt ihan väärin muista on 6v/71:n tilavuus 327ci ja 6/71:n 411ci. Eli noin fyysisesti se olis oikeesti ehkä enemmänkin 5/71:nen. Mutta onhan noita 6/71:kin pienempitilavuuksista versioo.
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse aikoinaan aloittelin V6-71 ahdinremonttia, hommasin hyvän kuoren ja pari SCE: valamaa GMC päätyä. Ei käyny toisiinsa. Kuoren nurkat/kulmat olivat erilaiset ja pulttijako heitti. Ja muistaakseni jos laitto roottorit päätyyn niin ei menny sisään kuoreen.

    Hommasin sit oikeenlaiset päädyt.

    Se osoitautui oikeaksi päätökseksi koska alkuperäisessä päädyissä on pinnapultit alaspäin. Niitä ei normaalissa 6-71 päädyssä ole.

    eli Maxyn kysymykseen imusarjan teosta vastaan:

    Tuli tehtyä imusarja korkeesta ykstasoimusarjasta niin et leikattiin edestä ja takaa auki samala linjalla kuin on auki kaasuttimen alta. Jyrsimellä pohja tasaiseksi ja 8mm alusta uudet päädyt (lattia 4mm, sivut ja pääty 8mm)et tuli aukko saman kokoiseksi kuin ahtimessa. Päätyyn 2x30mm reikä pop-offille ja 2x 8mm kierteet et saa pop-platen kiinnitettyä. Ylätasopintaan jyrsimellä ura O-renkaalle.Laipaksi 16 mm alulevy johon 10mm reijät ahtimen nurkkapinnapulteille ja keskelle tuumaset kierteet (astelukua en enää muista) alumiinisille V-pinnapulteille.

    Ikinähän ei saa käyttää rautaisia kiinnityspultteja vaan ne pitää olla alusia, jos käy isompi poks, niin ahdin irtoo ja paine vapautuu eikä käy isompaa POKS jolloin ahdin räjähtää.

    Jostain saattas löytyy paperinen valokuva rojektista. :eek:
     
  11. maxy

    maxy 3rd gear

    Se kuva olis ihan jees! Ja kiitti nuista tiedoista. Kyllä mulla nuo päädyt on mut ne suoja kopat puuttuu kummastakin päästä. Elikkä käykö ne tuosta 6-71:sestä?
     
  12. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Itselläni on lähinnä mielikuvitusasteella apaut 450 cid koneen ahtaminen. Vaihtoehtoina olis 6/71 ja vielä Detroitissa kiinni oleva 8V/71. Pikkuisen olen kallistunut kasimallin puolelle, mutta kun ei toisaalta tekis mieli purkaa täydellistä konetta.

    Ilmeisesti isompi olis kuitenkin parempi, vai onko vastaväittämiä?
     
  13. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis sinulla on laakeripesäpäädyt (ovatko v-malliset, samaa sarjaa kuoren kanssa?)mut takaa puuttuu peitelevy ja edestä öljykammio.

    Taaksehan tulee kestovoidellut laakerit joten takalevyn voit tehdä normi esim. 8mm alulevystä. Mielestäni etummainen ei käy suoraan koska nurkat ovat V-mallissa pyöreämmät. Vuotas öljyt ulos. Tietysti voithan sinä viedä ne jollekkin et laittaa niihin vähän tig-liimaa. :rotfl:

    Joskus niitä ja kokonaisia V-sarjalaisia on ebayssä myynnissä mukavasti.

    Koetan kaivella jos vaik löytys kuvaa sarjasta.

    Isompi ahdin on aina parempi. Mut sen sijoittaminen usein sanelee minkä kokoisen voi laittaa. Ahtimen sijoitus kampuran suuntaisesti koneeseen nähden on tärkeä juttu jos haluaa toimivan paketin.

    Ameriikassa sanoovat ettei kannattaisi ottaa suoraan dieselistä ahdinta ja pultata sitä hot rodiin. Se ei ole tarkoitettu korkeammille kierroksille roottori- eikä laakerivälysten suhteen. Siksi ovat jo 50 vuotta modifioineet ja myyneet niitä.

    Aikoinaan ku olin jenkkilässä ja kohdalle osu dyno ajettu 10-71 hi-helix jonka hinta oli sopiva. Onneksi naapurissa oli sbmoparin lohko jossa pystyin mittaamaan ja ei olis onnistunu kun jakajan poistolla ja tulipellin reilulla modifionnilla. Jäi sit ostamatta.
     
  14. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Juu, ei ollut tarkoitus sellaisenaan asentaa huuhtelupumppua paikoilleen, vaan kunnostaa se ahtimeksi.
    Tilaa mulla kyllä periaatteessa on. Vaatii joka tapauksessa hevidjuuti hienosäätöä sopiakseen vaniin :)

    Olen funtsinut asiaa niin, että suurempi ahdin lämmittää pumpattavaa ilmaa vähemmän(kevyempi duuni,enemmän jäähdyttävää pinta-alaa)

    Joka tapauksessa kierrokset tulee olemaan max. 4000 rpm... :wink:
     
  15. maxy

    maxy 3rd gear

    Joo laakeripäädyt on mut tosiaan se peitelevy uupuu ja se öljykammio.
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mulla oli 6v-71 suoraan 12v-71 koneesta pyöritin 10.3% ylivälityksellä ja vielä rohkeana tivistin välyksiä rajoitin 7000rpm ja hyvin karjui tosin laakeripesät vahvistin. Painetta ei tullu kun 9psi [/quote]
     
  17. B 50

    B 50 Gearhead

    Niitä rataskoppia on ainakin kahta eri mallia. Vanhempi on se missä toinen pääty on lähes pystysuora ylhäältä alas asti ja vaatii pitkät pultit. Se ei käy. Uudemmassa on se rattaille varattu tila sellainen lätkäkaukalon muotoinen ja loput on tiivistetasoa. Kiinnittyy lyhyillä pulteilla ja ulkomuoto sama kuin ahtimen kuoressa. Siitä pystyy leikkaamaan ylimääräiset kulmista pois niin että ölpät pysyy vielä sisällä. edellyttäen tietysti että suoran ja v-mallin pulttijako täsmää. Omaan askartelin pilletti päädyt mitkä on ylhäältä pyöreät niinkuin v-mallissa ja veistelin tehtaan rataskopan just näin sopivaksi.
    (Tähän meinasin linkittää kuvan mutta tuli liian pitkä enkä osaa lyhentää. Sori. Jos kiinnostaa, käykää katsomassa mallikohtaiset -> `58 Buick -> toukokuun alku. Photobucket parantanut palvelua ihan aken hengessä ja minä äänestän jaloillani(sormillani?) jollekin muulle kuvapalvelimelle.)
    Jos takapäässä jo on laakeripääty, yksinkertaisimmillaan siihen päälle voi askarrella vaikka vähän paksummasta alsapellistä levyn päälle ja laakereille rasvakupit erikseen.
    Riisseleissä noita pyöritetään tuplanopeudella kampuraan nähden, että ei se vaarmaan hirmu kaukana alueelta ole tällaisessa tavallisessa lo-perf käytössä.
     
  18. maxy

    maxy 3rd gear

    Tuossa 14 sivulla jus57 kauppas tuota 6-71 päätykoteloa. Siitä on kuvatkin mitä mieltä ootte käviskö mulle?
     
  19. B 50

    B 50 Gearhead

    Toi on se vanhanmallin koppa ja lopputulos öljyjen kanssa niinkuin remmiveto kirjoitti.
     
  20. maxy

    maxy 3rd gear

    Tämäpä selvä! Pittää ehtiä sitä oikeanlaista koppaa. Kiirettä ei ole loppu elämä aikaa ehtiä oikeanlaista. Näkkyy muilakin nämä remmivetoprojektit muuttuneet ikuisuus projekteiksi. Jos jollakulla pyörii joskus nurkissa ylimääräisenä niin ei muuta ku viestiä pukkaa!
     

Kerro tästä muillekin!