Saako paperitonta autoa kilpiin??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Viperlook, 29.8.2002.

  1. Viperlook

    Viperlook 1st gear

    eli itselläni on paperiton metsälöytö letukka ja tästä kyseisestä menopelistä ei löydy kilpiä, ei tunnistelätkiä ja eikä alueen vanhemmat ihmiset muista autoa, eli paska homma.
    Mutta onka tätä ajoneuvoa mahdollista saada enää suomen rekisteriin?
    Kyseessä on vuoden -53 chevrolet 210 ja se on todistettavasti seisonut samassa paikassa n.30 vuotta.
    Olisi erittäin harmi jos ilkivallan takia poisrevittyjen tunnistelätkien puuttumisen takia autoa ei voisi mitenkään reisteröidä.

    Lisäksi mistä saisi selville Suomeen vuonna -53 maahantuotujen chevrolet 210:en määrän ja myyntikohteet???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Luulis nyt jonkun todistavan sopivia lahjuksia vastaan...
    Kannattaa huomata,että jos auto on ollut viimeksi liikenteessä yli 30v-sitten,on sen todistajan syytä olla myös yli 30-vuotias:-D
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Asia selviää kun soitat Ajoneuvohallintokeskukseen 0100-7800, ei tarvi enään pähkäillä.
     
  4. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    1. Hiekkapuhallat rungon, voi numerot löytyä, sitten ei muuta kuin penkomaan lääninarkistoja. Varaa muutama päivä, paperia on paljon. Vuodesta x? asti on mikrofilmillä AKE:ssa. Vuoden -62 (oliko oikein?) vanhemmat tiedot tuhoutuivat vesivahingossa.

    2. Ostat paperillisen (lätkällisen) varaosa-auton.

    3. Erittäin huono viimeinen ja arveluttava vaihtoehto: Meistät itse sopivat numerot... :???: Aiheesta keskustelua toisaalla.
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Jos rungosta ei rapsuttelemalla/puhaltamalla tosiaan numeroita löydy, niin ehkä se paras vaihtoehto on laittaa tuo varaosiksi, jos kunto on sellainen, mitä olet kirjoittanut aikaisemmin. Noita -50-luvun alun Chevyjä (ja muitakin, kiinnostuksen mukaan) löytyy parempia, joita voi sitten rakentaa pelkäämättä rekisteröintiongelmia.

    Kuvat autosta kiinnostaa minua yhä, jotta voin tehdä sinulle tarjouksen autosta.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voihan se ehkä tarkkaa katsuria yllättää, kun runkoon meistetty numero vaadittiin vasta -62 (muistaakseni) vuodesta lähtien. Eli ei sekään vaikuta hyvältä? Siis soita sinne AKE:en.
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Numerot on Suomessa vaadittu takautuvasti, eli niitä on vaadittu meistämään myöhemmin.
    -53-auto on varmaan ollut rekisterissä vielä vuoden -62 jälkeenkin. Lähes jokaisesta suomiautosta löytyy numerot. Uustuonteihin on myös pitänyt meistää Suomessa. Nämä Suomessa meistetyt numerot tunnistaa yleensä siitä, että päissä on jotkut kats.konttorin varmistemeistot (tähti tms.).

    Kaverin -37 Fordistakin löytyi rungosta numerot, vaikka niissä on alunperin koneennumero ollut se tunniste, joka on rekisterikirjassa lukenut.

    Mun -36 Chevyn alkuperäisessä rekisterikirjassa on runkonumerot kirjattu ylös.

    AKE:n yhteydenotto lienee suositeltava toimi.
     
  8. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Tietoa: 1.1.1960 tai sen jälkeen tyyppikatsastettuihin autoihin on katsastuksessa määrätty numero meistettäväksi runkoo tai koriin (lain kohdat KYM 1049/770- 1954 ja KYM 10974/770-59).
    1.1.1961 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa on oltava runkoon tai koriin meistetty valmistenumero.

    Em ajankohtia ennen riittää korissa oleva kilpi.
    Numero voi löytyä vanhemmistakin autoista mutta se ei ole pakollinen (meistettynä runkoon). Usein käytettynä maahantuotuihin se vaaditaan jo ihan selvyyden takia.
    Tämä ei ole huhua, vaan tietoa!
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Kiitos asiallisesta selvennyksestä. Hyvä tietää tuokin, aina sitä vaan oppii lisää! Noista tiedoista on hyötyä vielä omissa tulevissa metsäraatoprojekteissa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oman projektin kohdalla kun kysyin ja itse inssin kanssa papereita katsoin niin tuo oli 1.1.1965, ei missään tapauksessa -61 koska leimasedän kanssa todettiin ettei -62 käyttöön otetussa Vauxista tarvitsekaan löytyä stansseja...

    Ei tämäkään huhua ole...
     
  11. Viperlook

    Viperlook 1st gear

    joopa joo pitäis soitella sinne AKE:en kunhan jaksais, se puhelun hintapolitiikka laittaa vaan miettimään kysymykset tarkkaan valmiiksi.
     
  12. Pasi Hovila

    Pasi Hovila 1st gear

    Järkevää olisi maksaa naapurille(kori kaljaa) että on vaikka kyseisen naapurin entinen auto ja vei sen sinne joskus oliko se 30v. sitten......
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mutta taas kun alkaa periaatteessa miettimään niin jos auto on kerran metsälöytö niin eikö tässä periaatteessa "varasteta" jonkun omaisuutta.. ?

    Mutta parempihan se olisi jos auto olisi harrastuskohteena ja olisi joskus vielä ajossakin kun metsässä seisomassa..

    Mutta tsemppiä projektin suhteen !
     

Kerro tästä muillekin!