Sbc383 tyhjäkäynti hukassa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jpe, 28.4.2014.

  1. jpe

    jpe 3rd gear

    Löytyisikö täältä vinkkejä, mistä kannattaisi metsästää ongelmaa seuraavaan:

    - Sbc383, Holley 650dp, comp 280h, msd hei sytkä

    Tyhjäkäynti heittelee tuollaiset 500rpm vaihde vapaalla. Kun automaatista heittää vaihteen päälle pahenee tilanne ja lopulta pata sammuu. Esim liikennevaloissa sammuu aina melko nopeastikin jos ei vaihda heti vapaalle.

    Holleyssä bensapinnat säädetty reikien alatasoon. Sytkässä 16 astetta perusennakkoa, pienemmästä ei tykkää, ja alipaine ennakko kiinni ported lähdössä. Sama vika myös alipaine ennakko tulpattuna. Holleyn tyhjäkäyntiruuvit 2,5 kierrosta auki, pienemmällä sammuu. Power valve siis lienee ehjä. Tulpat uudet. Tyhjäkäyntikierrokset joutunut säätämään tonniin vaihde vapaalla, muuten ei kestä laittaa vaihdetta ollenkaan.

    Videota oireista, kuumempana sammuu melko nopeasti, tässä virlä pysyy juuri ja juuri tulilla.

    http://s1301.photobucket.com/user/_jpe/media/20140427_124902_zps0qre97b8.mp4.html
     
  2. El 60

    El 60 Gearhead

    Vois tykätä reippaammasta perus ennakosta.. joutuu sit varmaan rajottamaan max ennakoita. Alipainemittari on hyvä kun hakee tyhjis seosruuvien paikkaa
     
  3. peltsi

    peltsi Gearhead

    ennakkoo lisää ja puol kierrosta seosruuveja aukipäin
     
  4. jpe

    jpe 3rd gear

    Hain pneumatiikkaliikkeestä alipainemittarin ja sain ruuvaamalla vakuumin 8.5 ja 10 inhg:n välille, eli tuokin heittelee samaan tahtiin kierrosten kanssa. Eikös tuollaisen alipaineen pitäisi riittää? Seosruuvit ovat ny 3 kierrosta auki ja jos avaa vielä lisää ei mitään vaikutusta. Tuntuisi käyvän silti laihalla kun putkista ei tule mitään näkyvää.
    Voisko huono bensapaine tehdä tuollaista pumppaamista? Laitoin nimittäin kyllä filtterin bensalinjaan tankin ja pumpun väliin. Alkoi mietityttämään ilmestyikö nämä oireet juuri tuolloin.

    Kokeilin myös laskea sekundääripuolen bensatasoa hivenen, josko tuo olisi tulvinut, mutta ei suurta muutosta. Ehkä hivenen tuo pumppaaminen kyllä väheni, mutta edelleen meinaa sammua vaihteella. Huomenna pitää tulpata alipaine-ennakko ja laittaa lisää perusennakkoa.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Pirun pienet on kyllä alipaineet. Tiedä sitten tosta nokasta yhtään miten vaikuttaa alipaineisiin. Aikalailla vakio moottorissa on alipaineet luokkaa 20"Hg molemmin puolin.

    Mulla on semmonen fiilis, että powervalve taitaa kuule aukee kun pistät vaihteen silmään kun alipaineet tippuu niin alas ja kone stumppaa liiasta bensasta? Ootko mitannu alipaineita vaihde silmässä?

    Mä koittaisin lisää perus ennakkoo ja sitten ruuvaisin uudelleen niitä seosruuveja. Ootko koittanu laittaa jakajan alipainekelloo imusarjan alipaineeseen?
     
  6. jpe

    jpe 3rd gear

    Joo alipaineet tippu vaihde silmässä pahimmillaan alle 6"HG:n. Voipi tosiaan powervalve hyvinkin tappaa tuon, eikös noitakin saa eri alipaineille? Mistä noin huonot alipaineet sitten voi johtua, tietty vuodosta jossain jota en kyllä keksi että missä, mutta onko muita vaihtoehtoja? Voiko viallinen pcv venttiili tiputtaa alipaineita tai mahdollisesti näkyisikö venttilien vuoto tai kantaminen paineissa?
    Saako pcv venttiilin alipaineen ylipäänsä ottaa t-haaralla jarrutehostimelle ja Holleyn juureen menevästä letkusta vai voiko aiheuttaa tällasta? Auto on itselle vielä sen verran uusi tuttavuus että venttiilikoppia en ole vielä avannutkaan.
     
  7. El 60

    El 60 Gearhead

    Eiköhän tuo nokka hoida nuo alipaineet. 65 pv taitaa olla vakiona 650dp:ssä
     
  8. peltsi

    peltsi Gearhead

    Mitä mahtaa olla ennakot tyhjänkäynnillä vacuumin kanssa?
    Säädä 20 astetta ennakoks ilman alipainesäädintä. Paraneeko koneen alipaineet?
    Onhan noi suht heikot alipaineet mutta joku 12-15hg vois olla jo ihan normi tuolle nokalle.
    Taitaa vakio pv aueta 6hg alipaineella mutta pitäis kyllä toimia viellä tuolla nokalla jos kone muuten on iskussa.
     
  9. El 60

    El 60 Gearhead

    Pikkasen oudolta kuulostaa myös tuo pcv haarotus jarutehostimen alipaineletkusta.. Sen vois ainakin tässä vaiheessa tulpata.
     
  10. ViLU

    ViLU Gearhead

    Saa eri alipaineille juu, mutta noi pienemmät alkaa olemaan jo tavallaan "spesiaali" käyttöön.


    Tulppaat kaikki kaasarin alipainelähdöt ja mittaat sitten alipaineet. Sen jälkeen jos ei ole alipaineita tarpeeksi niin koitat laittaa lisää perus ennakkoa ja tutkit miten alipaine muuttuu. Mä aloittaisin niiden seosruuvien kanssa ihan sieltä 1,5 kierrosta auki ja sitten alkaa säätelemään. Tyhjäkäyntiä joutuu tietenkin ruuvailemaan edes takas kun säätelee ennakkoa ja seoksia.

    Edit: Niin ja sitten kun laittaa sen PCV:n uudestaan oikein toimimaan niin seoksia joutuu taas säätelemään.
     
  11. jpe

    jpe 3rd gear

    Ennakot tyhjäkäynnillä 16 astetta kun tuo vakuumi on kaasarin ported lähdössä, en ole tosin tsekannut alipaine kiinni. Pitää kokeilla lisätä perusennakkoa.

    Tuo t-haara on siksi kun Holley blokkaa performerin imusarjan alipainelähdön. Aloin itse epäilemään tuota pcv venttiiliä, pitääpä kokeilla tulpata se ja samoin jarrutehostimen letku niin näkee mahdolliset muutokset paineissa.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ettei olisi ihan perus alipaine vuotoa jossain, oletko niitä tarkistanut?
     
  13. jpe

    jpe 3rd gear

    Helpoimmin tarkistettavat katsottu, eli sytkän kalvo ja laatikon alipaine toimivat. Tuo jarrutehostin pitää katsoa ja sitten ilmeisesti ruiskuttelemaan jostain nestettä kasasarin juureen ym mahdollisiin paikkohin.

    Kyllä tässä jo hyviä vaihtoehtoja tuli kokeiltavaksi ensialkuun, tattista vaan kaikille jo nyt.
     
  14. rakkari

    rakkari 3rd gear

    ota se suodatin pois sieltä tankin ja pumpun väliltä.. ja laita se pumpun ja kaasarin väliin.... tekee ilmalukkoja sinne, yhen kaverin auton kanssa painittiin urakalla kun sammuili vähän väliä niin vika löytyi suodattimesta joka oli ennen pumppua, siirrettiin pumpun ja kaasarin väliin niin loppu ongelmat.. en tiedä auttaako sinun ongelmaan mutta suosittelen koittaamaan.
     
  15. jpe

    jpe 3rd gear

    Tuo on helppo kokeilla korvaamalla suodatin hetkeksi letkulla, eli yksi asia lisää listaan huomiselle.
     
  16. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tais kuitenkin olla vaan klemmarit löysällä, filtteri ittessään ei tee mitään ilmalukkoja. Just siirsin Impalan filtterin tankin ja pumpun väliin. Vanha oli pumpun ja kaasarin välissä joka oli turvonnut muodottomaksi lämmön ja bensanpaineen johdosta. Filtteri oli muovinen Wix.
     
  17. ViLU

    ViLU Gearhead

    Jos käy paremmin ryyppy päällä niin se kertoo myös alipainevuodosta.
     
  18. jpe

    jpe 3rd gear

    Ryyppy ei vaikuta käyntiin juuri ollenkaan, joten en tiedä onko tuokaan ihan kunnossa. Läppä kyllä kääntyy, mutta ei tuo kylmänä jaksa heti käydä ilman kaasuttelua vaikka läppä olisi kuinka kiinni. Kuumana kyllä saa tuolla sammumaan.

    Lueskelin että normi pcv venttiili ei toimisi jos nokka antaa pientä alipainetta tyhjäkäynnillä. Venttiilin kuuluisi olla kait melko kiinni tyhjäkäynnillä ja kaasulla kun alipaine on alhaalla se alkaa tuulettaa kovempaa. Olisko niin että mulla on nyt tuo venttiili kokoajan auki jolloin osa alipaineista tippuu tuonne eli vastaa alipainevuotoa. Ilmeisesti ainakin 60 luvun joissain moottoreissa olisi jouseltaan sopivampi pcv tällaiseen.
     
  19. jpe

    jpe 3rd gear

    Vaihdoin uuden normi pcv venttiilin ,muut eivät ole ihan hyllytavaraa, ja alipaine parani heti noin 1.5"HG:tä,eli vanha ei supistanut enää yhtä hyvin tyhjäkäynnillä. Silti sama käynnissäpysymisongelma jatkui varsinkin kun kuuman motin käynnistää hetken seisonnan jälkeen uudelleen niin soutaa rajusti.

    Sytkästä tulppasin alipaine-ennakon ja lisäsinperusennakkoa 21 asteeseen, alipaine pomppasi noin 14.5"HG:seen. Silti kuumana käynti sousi edelleen pahasti kunnes ruuvasin seosruuveja niin että ovat jotain 4 kierrosta auki. Silti soutaa vähän, mutta nyt tuntuisi pysyvän edes jotenkin käynnissä vaihteellakin. Tuntuisi että ihan kuin sytkä jättäisi välillä väliin tai fulia ei tule riittävästi, olisko uusi msd ottanut heti herneen nenään tai sen sähkönsaannissa laittoa.

    Pitää tehdä seuraavaksi hiukan enemmän koeajoa niin näkee pelittääkö myös ajon aikana samalla lailla. Sitä ennen poistan vielä varmuudeksi tuon filtterin tankin ja pumpun välistä.
     
  20. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sääteletkö nyt niitä seosruuveja ihan summissa? Jos alipaine ei nouse kun ruuvaat ruuveja auki niin ruuvaa niitä kiinni siihen asentoon missä on paras alipaine. Kummatkin ruuvit tietenkin yhtä paljon auki.

    Kai tiedät, että kun nostaa tyhjäkäinnin ennakkoa niin nousee myös maksimi ennakko? Mikäs uusi MSD sulla on ja oletko sitä jo kerinnyt ronkkimaan?
     

Kerro tästä muillekin!