V8 uusin ja edellinen numero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Anonymous, 21.12.2004.

  1. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    [/quote] ...kun on projekti vaiheesta kuvia lehdessä, mutta moniko meistä rakentajista on jaksanut ottaa kuvaa projektista ja vielä sellaisia mistä näkee jotakin? Usein pimeässä tallissa näpsityt kuvat ovat yhtä tummia kuin borneolaisen kolilempparin perse keskiyöllä.[/quote]

    Juu, mie otin melekosesti kuvia tosta omasta härvelistä projektivaiheessa; melkein kokonainen albumi on tullut kuvia kymmeneltä vuodelta yhteensä; tok kaikki ei oo vain projektikuvia.
    Mutta kyl niitä on kivaa katsella jälkikäteen ja miettiä kuinka paljon virtaa sitä on joskus ollut kun semmosesta rottelosta on alkanut autoa vääntämään...
     
  2. pannupää

    pannupää Gearhead

    Kaipa tuo vaikuttaa siihen meitsinkin "vanhan kasiaisen" kaipailuun kun itse on sen mukana kasvanut jenkkitouhuiluun jo hyvissä ajoin ennen kuin oli haavettakaan kortista... muistan kuinka silloista ohukaista lehteä kytättiin päivätolkulla lähikioskiin saapuvaksi pakkasista piittaamatta. Muutosvastarinta on ihmiseen sisäänrakennettu ominaisuus. Silloin oli musiikkikin parempaa. Ja hiljattain näin misun, johon olin voimaperäisesti nuornamiesnä ihastunut, ja suoraan sanoen: ei ollut muuttunut edukseen. Kyllä ennen oli parempata. (laahustaa dinosaurusten hautuumaalle...) :wink:
     
  3. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    En ymmärrä sitä näkemystä, jonka mukaan jos ei ole johonkin tyytyväinen, pitäisi mukamas pystyä asiassa itse parempaan... Jos en ole tyytyväinen kasin juttuihin ehdotetaan kirjoittamaan itse. Jos usan politiikka ei nappaa niin varmaan pitäis sitten pyrkiä sinne pressaksi. Jos kamera ei tyydytä niin pitäiskö rakentaa itse parempi?

    Toimittajat kirjoittavat, kustantaja julkaisee ja ASIAKAS ostaa lehden luineen ja karvoineen. Jos lehti ei tyydytä, asiakas voi:
    A: koettaa vaikuttaa lehden sisältöön joko suoralla palautteella tai sitten esim. tämmöisen foorumin kautta jota hyvin suurella todennäköisyydellä lukee myös joku jolla on "suora yhteys" marinan kohteeseen.
    B: jättää lehden ostamatta, jolloin kun tarpeeksi moni sen tekee, lehti häviää pois. Edellyttäen tietenkin että "poistuneiden" tilalle ei tule riittävää määrä uusia asiakkaita.

    Eli maksan lehdestä hintaa jonka vastineen arvioin itse. Jos vastine ei tunnu riittävältä, jätän lehden ostamatta (ja marmatan siitä täällä). Ja miksi en marmattaisi?

    Hassulle tuntuu että suomen esim. autoveropolitiikkaa moititaan, mutta samalla julkisen lehden arvosteleminen olisi turhaa nillittämistä ja ruikuttamista. Ihan kuin olis maanpetos ajella Kasilla ja samalla moittia alan kotimaista "raamattua"... Tuo on kekkoslovakiaa puhtaimillaan.
     
  4. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    taisitte käsittää hieman väärin...en ole missään vaiheessa sanonut että kasi olisi huono lehti ei vaan että kys vuosina se oli parempi!ja en todellakaan väitä tekeväni sitä paremmin!lopetin tilaamisen koska lehteä tuli vaan selattua läpi!ja tuleehan tuo kaikille kavereille!ja kys jutut ovat parhaita kasin historiassa MINUN mielestäni!!että semmosta!
     
  5. Kasi-Pasi

    Kasi-Pasi Gearhead

    Juu, haukutaan vaan kaikki harrastelehdet ja jätetään ostamatta, niin päästään niistäkin "riesoista" eroon!!! Jääpähän enemmän aikaa rakennella omia autoja, kun ei tarvi viettää iltoja valitellen, kuinka vituilleen tonkin sevyn vannevalinta on mennyt...
    Tuntuu välillä, että monen virtuaaliroddarin elämän kohokohdiksi ovat muodostuneet ne ikävät päivät, kun uusi Kasi kolahtaa luukusta ja taas joutuu itkua vääntäen syventymään kansien väliseen paskaan, sillä mitäs muutakaan sieltä voi paljastua? :eek: Tai vaikka välillä oliskin muutama itseään miellyttävä artikkeli, niin täytyyhän se nyt jo ihan periaatteestakin napauttaa Overdrive auki ja mollata ne kaikki muut jutut, ettei vaan leimautuisi tyypiksi, joka aivan mielellään selailee lehteä. Ja voi sitä onnen päivää, jos kerkee vielä ihan ekana aloittamaan joka painoksen jälkeen ilmestyvän "Uusin kasi"-aiheen! (Voisko sille lyödä vaikka jonkin kestolukituksen... :odroll: )
    Myönnän, että olen itsekin lopettanut lehden tilauksen, mutta syynä on pelkästään oman harrastuksen rajoittuminen vekottimiin, joita löydän ennemmin mm. Primerin ja vastaavien ulkomaisten lehtien sivuilta ilman kaikenmaailman asspen- ja uudet jenkit-artikkeleita.
    Vaikka isolohkodartit ja tusinamustangit eivät ole se mun juttu, niin miksi ihmeessä mollaisin niitä harrastavien ja niistä tietävien kanssaharrastajien tuotoksia???

    Kysyy aina tätä aihetta ihmettelevä anjalankoskelais"nuorukainen", joka itsekin yrittää välillä vääntää tarinoita Nimettömien haukuttavaksi :wink:
     
  6. sampop

    sampop 1st gear

    Luettuani Kasia nyt pari vuotta piiiitkän taun jälkeen, niin sanoisin että onhan se ihan jees.

    Pari parannusehdotusta kuitenkin olisi. Mites, voisiko juttuihin hakea lisää syvyyttä? Esim. kiihdytysautojen tekniikka kiinnostaa hieman syvällisemminkin kuin pitkän osalistan verran, ja kyse on ainakin omalla kohdalla täysin "akateemisesta mielenkiinnosta". Kuitenkin lehden etu nettiin nähden on juuri laajajojen ja syvällisten kokonaisuuksien esittämisessä. Mielestäni jonkin mallisarjan esittelyissä, vai mitä osto-oppaita ne nyt on, on päästy lähelle tämäntyypistä juttua. On turhaa ajatella että lukijat eivät jaksaisi syventyä, sen verran innokaita harrastajat käsittäkseni ovat. Aiheita varmasti pisaa, joskin tekijöilleen tämmöiset isommat / syvällisemmät jutut ovat varsin haasteellisia.

    Toinen juttu on vaikeampi, ja sen kanssa painivat monen muunkin harrastuksen erikoislehdet. Nimittäin valmiit näyttelykuntoiset autot ovat vähän kuin urheilun mitalisijoja, niitä on vain suhteellisen pienellä joukolla. Iso osa harrastajista ei välttämättä koskaan saa valmiiksi show-luokan avomallia jota on valmistettu uutena vain 22 kpl. Harrastuksen arkipäivä heijastuu mielestäni huonosti lehdessä. Kerhoesittelyt ovat askel oikeaan suuntaan. Lisäksi ihan hyvin lehteen mahtuisi myös henkilöesittelyjä ja rohkeampaa linjaa autojen valinnassa. Ja rasvaa sekä haalareita pitäisi näkyä kuvissa ;-)

    Vaikka lehteä tehdään ikuisille pikkupojille, monet lukijat ovat monessa mielessä myös aikuisia. Ehkä vähän haastavampi luettava voisi sopia heille? Toisaalta markkinajohtajan ei paljon kannata muuttua, ellei kilpailu pakota.
     
  7. Käkö

    Käkö Gearhead

    Niinpä, ite en omista noista kumpaakaan, mut vaimolla on yx isolohko-Valiant...

    Eipä olla itekkään moitittu rodeja tai customeita saati linttoja...

    Lehti on kyllä parantunut ja paljon olis vielä tekemistä sen suhteen mutta tuntuu vähän pahalta kun tohon lehteen kritiikkiä antaa ni se puhelu ohjautuu johonkin muualle kuin ko. lehden toimitukseen...

    Niillä on joku callcenter-systeemi siel... ?
     
  8. newman

    newman 1st gear

     
  9. tuurna

    tuurna 1st gear

    juuri näin
     
  10. Kaj S. LaHurri

    Kaj S. LaHurri 1st gear

    Voin kertoa kolmannen käden sisäpiiritietona, että toimitus ei välitä näistä nettikirjoitteluista, koska
    1)"on vain pieni porukka, joka on vastaan periaatteesta"
    2) "Aina on joku, joka on tyytymätön"
    3) "Kolmen menestyneen autolehden päätoimittaja ei voi olla väärässä"

    Ja joka tapauksessa mikään lehteen suoraan lähetetty negatiivinen palaute ei mene päätoimittajan roskakoria pidemmälle yläkertaan.

    Terveisin pannupäälle ja muille, jotka muistelevat vanhoja kaseja. Olette siinä mielessä oikeassa, että lehdessä oli sitä jotakin. Nimittäin kuinka niin moni muistelisi kymmenen vuotta vanhempia lehtiartikkeleita, ellei ne jollain lailla olleet hyvää lukemista! Mutta niin kauan kuin lehdellä on riittävästi lukijoita nykyisellä reseptillä, niin miksi nähdä enemmän vaivaa?
     
  11. NHRA

    NHRA 1st gear

    newman huusi: "OLETKO MILLOINKAAN TULLUT AJATELLEEKSI, ETTÄ KUN JOKU AUTO ESITELLÄÄN, OMISTAJA EI EHKÄ OLE ITSE TEHNYT AUTOLLEEN MITÄÄN, VAAN OSTANUT AUTON NS. VALMIINA. MITEN SELLAISESTA VOI TARINOIDA YKSILÖKOHTAISESTI 4-5 SIVUA?"

    Olen tullut ajatelleeksi. Olen jopa itse ollut lähes vastaavassa tilanteessa. Ratkaisu oli yllättävän yksinkertainen: Kysyttiin auton edelliseltä omistajalta. (Toimii toki parhaiten jos edellinen omistaja löytyy Suomesta.) Mutta en tarkoittanutkaan tätä tilannetta, minkä olisit huomannut jos olisit lukenut tekstini tarkemmin.

    Asiavirheiden kohdalla en murissut valmistusmääristä tms. triviaalitiedosta. Näitä tietoja on usein mahdoton varmistaa oikeiksi, johtuen juuri mainitsemistasi ristiriitaisista tiedoista lähdemateriaalissa. Sen sijaan Weldin ja Centerlinen vanteiden sekoittaminen keskenään ei johtune lähdemateriaalista?

    newman huusi edelleen: "JOSKUS ASIOITA VOI POHTIA/HOKSATA SYVÄLLISEMMINKIN, EIKÄ HETI TUOMITA, KUN EI ITSEKÄÄN OLE KAIKISTA ASIOISTA ARVATENKAAN SELVILLÄ."

    Niinpä. Luehan tekstini ja oma tekstisi uudelleen ja mieti vielä kerran tätä lausetta. Joskus voisit myös pohtia/hoksata syvällisemminkin mitä se CapsLock-näppäin siinä näppäimistössä oikein tekee.
     
  12. newman

    newman 1st gear



    Juu ainahan voi kysyä myös edellisiltä omistajilta, mikäli ovat tietoisia auton rakenteluvaiheista. Aina sekään ei ole mahdollista. Pitää myös huomioida, että näiden freelancereitten juttujen osalta koituvat kulut menevät juuri sillä hetkellä täysin tekijöitten omaan pikkiin, eikä ole kovinkaan halpaa soitella pitkiä tarinoita vanhoilta omistajilta. Toki kirjeet ja sähköpostikin on käytettävissä, mutta...

    Ei kukaan väittänytkään, että juuri sinä motkotat valmistusmääristä. Se oli vain yleinen esimerkki (esim. lyhenne tarkoittaa juuri sitä :D ) aiheesta. Murinan kohde voi olla mikä tahansa asia. Olen vaan huomannut, että jenkkiautoileva kansa tykkää elvistellä erilaisilla ns. nippelitiedoilla omien autojensa suhteen, ja kun joku kertoo jotakin muuta (asia saattaa olla jopa juuri niin kuin kirjoittaja on asian kertonut) niin ollaan kuin maansa myynyt mies. Välillä tuntuu siltä, että tänne kokoontuvat suurimmat valittajat. Tämänkin ajan voisi hyödyntää muutenkin. Tosin onhan se kiva lueskellla eilaisia mielipiteitä, rikastuttaa kummasti omaa elämää...

    Hei nyt vasta hokasin Caps Lockin merkityksen. Jännää, että joka päivä oppii jotain uutta :wink:
     
  13. Japi

    Japi 1st gear

    Pitää muistaa myös, harrastus ja harrastajat ovat muuttuneet ajan myötä. Nykyään on paljon näitä joilla pitää olla jenkki alla, jotta pääsee piireihin ja ryyppämään, kaikki muu sen ohella onkin sitten sivu seikka jo. Kuten harrikka porukoissa 80 luvulla, samaa näkee nykyään jenkkiporukoihin soluttautuneena.
     
  14. mikko69

    mikko69 1st gear

    Re: Tällasta taas.....

    juu, näin se on! alko vaan vituttaan ku oon ite 17v :lol:
    pahoitteluni :oops:
     
  15. Luulija

    Luulija Gearhead

    En ole koko keskustelua läpi lukenut, mutta sen vaan haluaisin sanoa, ettei V8-magazinen jutuissa sinällään mitään vikaa ole, kuten ei esitellyissä autoissakaan.

    Lehden ilme, ja rivien väleistä lukijan verkkokalvoille piirtyvä bensankatkuinen maailmankuva on melkolailla muuttunut paljon parjatun toimituskunnan uudistuksen myötä. Kimin pääkirjoituksista paistoi aina numerosta toiseen läpi jenkkiautomyönteinen, muihin liikkumistapoihin kyynisesti suhtautuva asenne. Uutisia ja asiaa-palstalla kirjoitettiin pilke silmäkulmassa uuden tekniikan ihmeistä, ja autoartikkeleihin oli aina sisällytetty hurjia käyttökokemuksia ja muutenkin runsasta bensanpolttoa suosivia ajatelmia.

    Paljon on noista ajoista kehitytty. Nykyään on pääkirjoitukset kirjoitettu tyyliin "Kiva ilma ulkona, kohta pääsee taas tallille kun tämäkin on kirjoitettu". Uutuuksia palstalla jutellaan jostain lastuvirityssarjoista ja viritysosista joista on meikäläisen pienellä palkalla turha edes päiväunia nähdä. Jonnekin on teksteistä se idän ihmeille ja lasikuitubemareille virnistelevä pieni jenkkipiru teksteistä kadonnut. Ja juuri se sai tämänkin 80-luvun alussa mattamustalla polkupyörällä kaahailleen silloisen pikkupojan uskomaan Detroitilaisen teräksen ja valuraudan paremmuuteen.

    Onhan se selvää että suuri lehtikustantamo on kiinnostuneempi myyntilukujen ja mainostulojen kasvusta kuin tällaisen keskivertolukijan sisältöä koskevista purinoista. Vika ei todellakaan siis minun mielestäni ole toimittajissa, vaan uskoisin että syyllinen kaupallisuuteen ja yleisen yleisautoharrasteellisuusp**kan lisääntymiseen on muualla. Jokainen voi onnekseen olla tilaamatta/ostamatta lehteä jos ei siitä pidä. Toistaiseksi olen kestotilausmaksuni ajallani suorittanut, sillä uskoisin että ainakin osalla siitä 50 eurosta tehdään joskus juuri minua kiinnostavaa juttua.
     
  16. Chrome

    Chrome 1st gear

    Käsittääkseni suomalaiset valittavat asiavirheistä tai palvelusta tms. vähän. Milloin itse olette paikanpäällä valittanut huonosta palvelusta liikkeessä/ravintolassa. Luulen että helposti vauhtiputkan huonosta palvelusta mainitaan täällä ensin ja jätetään se itse liikkeen johdolle sanomatta. Jos mahdollista vaihdetaan vaan liikettä. :)

    Näkeehän sen suomalaisista muutenkin että purnataan muttei toimita. Verrataan vaikka suomalasia maajusseja ranskalaisiin vastineisiin, kumpi on saartanut öljyjalsotamoita protestiksi tai ruuhkannut paskalastissa kaupungilla? ja sama pätee muutenkin väestöön. Jos suomalaisnen dösäkuski menee lakkoon niin matkustajat narisevat että kun heillä ei nyt palvelu pelaa ja se on kuskien vika kun ne meni lakkoon laittomasti. Tuskin asiakkaat on siitä valitelleet itse firmoihin/kaupungille että jos kuskien olot ei parane niin he vaihtavat tapaa liikennöidä tai asumispaikkakuntaa.

    Itse olen samanlainen, en ole antanut etukäteen kasille palautetta paremmasta lehdestä mutta seuraavan laskun tullessa katkaisen tilaukseni. Toki jos syytä kysyvät niin sellaisen annan ja seuraan muutoksia. Lehden parantuessa jopa tilaan sen uudelleen.
     
  17. Kalikali

    Kalikali Gearhead

    Jos puhut myynti-ilmoituksista ja haluut orkkeja, niin keväällä tulee myyntiin Thunderbird 2d Laundau -71 ja Cadilla avo -60.
    Yleensä näiltä valittajilta puuttuu ns. cash.
    Joka tapauksessa V8 on ok Magazine ja niin on muutkin jenkeistä SUOMEKSI kirjoitavat ja kirjoittaneet RIP (Suomi Wheels, Spinneri, Street/Race, Kromi&Power, Car Trends, Hot Rod Specila, Autoharraste ja jopa Mobilisti, sorry Klaus)
    Ostan kaikki, ketkä kehtaa painattaa ja kirjoittaa vanhemmista jenkeistä SUOMEKSI (sorry Svenska).
     

Kerro tästä muillekin!