Vaihde D:lle, auto nytkähtää reilusti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja kd0264, 3.1.2007.

  1. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Aiheen nimi vodka huuruissa, mutta "ongelma" on siis sellainen, kun auto seisoo paikallaan ja lykkään vaihteen P:ltä ensin R:lle, vaihde menee nätisti päälle, mutta kun lykkään vaihteen D:lle koko auto (Caprice sedan 81) nytkähtää eteenpäin hyvin voimakkaasti, aivan kuin kierroksia olisi koneessa reilusti mutta kuitenkin tyhjäkäynnillä. Tämä on testattu sitten selvin päin! :D

    Voiko asiaan vaikuttaa että uutta kick down vaijeria ei ole vielä kiristetty oikein? Vai mistä voisi kiikastaa. Loota (TH350) oli ennen vuotta tuoreemmassa farmarissa ja siinä pelasi ongelmitta. Voiko mahdollinen alipaine vuoto aiheuttaa vastaavaa?
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Peeltä peelle :odroll: vai ärrälle :lol: . Sulla on tyhjäkäynti liian kovalla ja/tai vitusti väljää jortaanissa ja perässä.
     
  3. kd0264

    kd0264 Gearhead

    No joo. PARK:lta R:lle ei ongelmaa siis, vaihtaa hienosti sievästi nytkähtäen, mutta kun jatketaan eteenpäin N:lle ja sit D:lle nytkähtää reilusti. Luulis et jos kardaanissa olis sikana väljää, rykäisisi pakille tai eteenpäin vaihtaessa samalla lailla (kardaani irti, ei väljää). Tyhjäkäynti n. 800r/min, perässä en havainnut karmivaa väljyyttä, kuten vanini nykyisessä perässä, joka rytisee ihan sikana pakille tai driville vaihdettaessa kovan paukkeen kera, jota ei kuulu seedanin lukkoperästä.

    En ole ehtinyt tarkemmin perehtyä mistä johtuu, mutta Chevellessä oli aikanaan taka-alatukivarsien puslat loppu ja kärry nytkähteli vähän sinne sun tänne paikallaan vaihdetta valittaessa saati sitten tienpäällä, missä tuntui että lähtee kulkemaan omia polkujaan. Tarttee alkaa tutkimaan tukivarsien joustavuutta rengasraudan kanssa, näkee ainakin onko väljää.

    Kävi tässä kirjoittaessa ja selvinpäin ollessa, että tarttis vilkaista mitä kuuluu takajarrukengille. Jos toinen puoli ei jarrua painaessa lukitu, niin ehkä vois aiheuttaa nimenomaan et nytkähtää vain D:lle vaihdettaessa?

    Vastasinkohan jo itse kysymykseeni? :eek:
     
  4. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Pienennä tyhjäkäyntiä ja kokeile.. 90 caprice sähkökaasarilla sääti tyhjäkäynnin 550rpm tienoolle. Ja onko pakki vaihteen välitys isompi kuin 1vaihteen?? kuten th200r4. Silloin pakki ei kytkeytyessään nykäisis niin rajusti.
     
  5. martiar

    martiar 1st gear

    Jos tyhjäkäynti on alhainen ja oikea niin rupee kielimään ehkä turbiini ongelmasta tai laatikon ohjauksesta turbiinille .....
    Tarkista kuitenkin koneen tyhjäkäynti kierrokset !!!!

    AM-Racing
     
  6. RB-440

    RB-440 1st gear

    Mikä nyt sitten on kenellekin reilu nytkähdys, mutta ainakin mulla on kaikissa automaagiautoissa ollut sama juttu, että jos tyrkkään kepin pakille, annan vaihteen kytkeytyä ja heilautan siitä nopeesti D:lle, niin varmaan pönksähtää, kun vaihde kytkeytyy. Olen antanut itseni ymmärtää, että pakilla tulen jännittäneeksi koko baletin yhteen suuntaan ja D:llä se taas jännittyy just toisin päin. Pönksähdys tulee sitten siitä, kun jännitykset vaihtaa suuntaa.

    Jos toi tyhjäkäynti on vakiohilppeiden kanssa 800 kierrosta, niin voipi olla, että tuo pönksähtely korostuu entisestään, kylmä kone ja ryypyn kanssa nopee tyhjäkäynti tekee helposti tommosta tönksyttelyä, kun vaihtaa suuntaa.

    Laatikkohämärää alkaisin enemmin etsiä, jos menovaihteen kytkeminen pompauttelisi autoa esmes silloin, kun annat jarrua painaen käydä hetken N:llä ja sitten vedät siitä normaalisti vaihteen päälle. Tietysti, jos koneessa on lämpösenäkin tarpeeksi paljon kierroksia, niin hötkyy se tuollakin lailla aina. Mutta jos se lodju muuten vaihtaa ja toimii normaalisti, niin uskoisin, että ainakin vaihteisto ja turbiini on jokseenkin kunnossa.
     

Kerro tästä muillekin!