Sähköauto-uskovaisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja viikinki75, 10.4.2019.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Nyt kaikki joita ne heilahtelut ahdistaa voivat mennä ihailemaan leppoisen tasaista viivaa: https://sahko.tk/ Voi antaa vähäksi aikaa mielen rauhoittua koska varmasti kohta mennään taas vuoristorataa.
     
  2. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Kalliita on tuollaiset viat. Olisi mielenkiintoista tietää mitä on tehty. Saako tuolla rahalla kokonaan uuden akuston. Tekstin perusteella on ilmeisesti ollut joku takaisinkutsu missä autoa ei kuitenkaan oltu käytetty. Oppirahat tästä jäi sitten seuraavan omistajan maksettavaksi.

    Erikoinen vakuutusehto mikä tarkoittaa käytännössä, että autolla ei saa ajaa sateella. Jossain Volkkareissa oli 2000 luvun alussa sellainen vika, että jarrulevyt käyristyivät. Merkkikorjaamon ohje oli, että ei saa jarruttaa vesilätäkön kohdalla.
     
    Muokattu: 25.9.2023
    leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  3. -late-

    -late- Gearhead

    Kyseessä taisi olla Model S, siinä on ilmeisesti tuuletus- ja paineenpurkuvenat akun kyljissä. Olen ymmärtänyt että niille olis jotain tehty aikojen saatossa ja tähän kyseiseen autoon ilmeisesti ei. Sieltäköhän sitten on vesi akkuun päässyt? Väittävät netissä että rapa saattaa vikaannuttaa venan joka sitten jäisi raolleen. En tiedä pitääkö paikkaansa.

    Muttapa vkonloppuna oli motocross-skabat Vantaalla. Siellä kuuntelin kun alan heebot keskusteli sähkömotskista, lähinnä trial- ja crossipyöristä. Ei niitä pelottanut voimalaitteen vaihtuminen, pohtivat kuinka vaikuttaa ajamiseen kun voiman ulostulo on kovin erilaista. Uteliaita olivat, eivät kaikkea tyrmänneet heti alkuunsa.


    P.S. käsittääkseni vakuutuyhtiöillä (joillain ainakin) on sääntö että jos vesi yltää yli ajoradan (yli koko tien) niin korvaus voidaan kyseenalaistaa.
     
    Muokattu: 25.9.2023
    Concarne tykkää tästä.
  4. jänis2

    jänis2 3rd gear

    Siis jos isompi lätäkkö niin liinat kiinni ja u-käännös? :)Jos jotain sattuu niin kukas sen korvaa? Perään ajaja.. ;)
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Telkkarissa on viime aikoina ollut tulvakuvia ja joskus niissä on videoita missä ajellaan autot aika syviin vesiin. On siinä omaa tuottamusta jos ajaa tuntemattoman syvään veteen. Pistää vaihtaen suuntaa, jos on tie kokonaan veden alla tai edes varmistaa, mikä se tilanne on. No ei tiedä, miten syvällä Tesla oli käynyt, mut oon nähnyt tv-ohjelmassa sen akun rakenteen. Siinä on huohotusventtiilit reunoilla akkupaketin yläpinnassa kondenssin tuuletukseen. Ja niistä on takaisinkutsu, koska alkuperäinen malli ei pitänyt vettä poissa tarpeeksi. Akkukorjaaja tv:ssä kertoi, että huoltotoimina akkuja kuivataan laittamalla niihin lämmin puhallus. Nykyajan ongelmia.

    Ajoin mulla pitkään olleella takatuuppari F-150 tosi syvästä tulvasta yli. Auto oli suht korkea, kun esim öljynvaihdon saatoin tehdä suodattimen vaihtoa myöten alapuolelta tunkkaamatta autoa lainkaan. Tulva-ajon jälkeen takajarrut olivat seuraavaksi päiväksi napakasti ruostuneet kiinni ja hetken päästä meni kardaanista ristikko "nirskisnarskis" kuntoon. Oma vika.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. -late-

    -late- Gearhead

    En mä tiedä kuka korvaa, mut voisin olettaa että perään ajajakin on jonkinlaisessa vastuussa tekemisistään. Kuten on se lätäkölle saapuvakin. Ehkä hän harkitsee asioita ja tekee päätöksiä siinä ajassa mitä on käytettävissä. Ja ainakin jossain määrin vastaa tekemisistään eikä oleta jonkun muun niistä vastaavan. Mut voin olla väärässäkin.
     
  7. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Sähköauto-uskovaiset jakanevat saman huolen kuin VTT:n toimitusjohtaja Antti Vasara:


    Sitä VTT:n toimari ei luonnollisesti kerro kuinka monta planeettaa tarvittaisiin jos kaikkien henkilökohtainen sosioekonominen asema olisi kuin hänellä. Veikkaan, että tuolloin maapalloja tarvittaisiin n. parikymmentä.

    Tämä em. on hyvä pitää mielessä kun nämä ns. "korkean profiilin asiantuntijat" saarnaavat muille niukkuutta. Yleensä heidän oma henkilökohtainen elämä ja lifestyle edustaa jotain aivan muuta.
     
  8. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Ainakin aikoinaan, kun serkun B-Manta muotoiltiin uudelleen ajamalla edellä menevän perään. Syy oli peräänajajan, vaikka edellä ajava neiti myönsi pysähtyneensä vihreillä, koska ne oli palaneet jo niin pitkään...Virkavalta totesi että peräänajan vika, auto olisi pitänyt kyetä pysäyttämään.
     
  9. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    poliisilla on vakio syy joka paikkaan,liian suuri tilannenopeus.norseman sarjassakin hombre oli vain perään tullut.
     
  10. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    ....nämä alkaa olla yhtä yllättäviä uutisia, kuin se, että mies käveli vesilätäkössä ja hänen kenkänsä kastuivat. Muutamia sivuja sitten kerroinkin kun aikanaan Corolla Ke20 oli järvenpohjassa, josta ongittiin ylös. Moottoriöljyn ja bensan vaihdon jälkeen se oli jälleen valmis kortteliralliin. Vahingon kustannukset oli siis muutamia kymppejä ja aurinko kuivasi sisätilat. Ei siinä kuluttaja-asiamiestä tarvittu. Vrt. tuo Teslalla ajo sadesäällä 21000 e.... Kun en ole vihreän liikkeen aktiivi, niin nämä nykyaikaisen sähköautoilun autuudet ei oikein minulle selviä...

    Ei minulla sinänsä sähköautoja vastaan ole, mutta miksi ne pitää (tahallaan) tehdä niin kertakäyttöisiksi? Jättäisi sen datap*skan pois, niin sitten voisi herättää edes jotain kiinnostusta. 1970-luvulla jo osattiin tehdä mm. sähkötrukkeja, joilla pystyi ajamaan sateessa ja ne toimi pitkään ongelmitta. Ainoastaan ne lyijyakut ei kestänyt kovin montaa vuotta päivittäisessä ajossa. Tosin ne pystyi kuka tahansa Tee-Se-Itse-Pertti vaihtamaan uusiin. Sen sijaan miten vaihdat ajoakun itse esim. Telaan jonkun varaston nurkkauksessa työkaluina jakari ja vasara?
     
  11. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Taitaa olla aika universaali homma, ei sitä dieselin/bensan moottorin vikavaloakaan siellä samassa nurkassa saa niillä samoilla työkaluilla sammumaan..
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. mpower

    mpower Double Gearhead

    Mitenkään sähkön hinnat ei minua sinänsä ahdista,kun mun kulutus pieni, 3300 kWh oli vuotuinen kulutus viimeksi. Ihmetyttää vain hirmuinen hinnan heittely näin maalaisjärjellä ajatellen!:rolleyes:

    Hirveetä meininkii on, aatella jos fossiiliset polttoaineet heittelis samaan tahtiin, hirmu juttu tulis!


    Ei tää ny vissiin ketjun aiheeseen liittynyt? Mutta, toisaalta voinaneenkin todeta, OT on ketjujen mukava mauste!:)

    Ja mielestäni on se niinkin, sähkön hinnan satojen prosenttien vaihtelua ei selitä muu kuin ahneus!?

    Ja jos olisin määräävässä asemassa hintoja ajatellen ( ei välttämättä sähkö ), niin mitäs sillä väliä, ottaisin maksimivoitot, minäkin ahne kun olen!

    Se on sitä markkinataloutta sitten niin!:cool:

    Huh, huh! Sais edes kuumia naisia , puumia, pikkasen heidän kanssa " myllätä"!`Ai että, siinä kylmäkin kämppä, tai ainakin minä lämpeis!:D

    Ajattelin asiaa pitemmällekin, siis niinkuin ylikansoittumista!
    Niin, Eurooppa ja muutkin, sanoisinko "sivistyneet" valtiot ovat fiksuja!

    Mutta kyllä mei kusessa ollaan alikehittyneiden maiden kaa, köyhyys kauhia!

    Onhan se aika hirveetä neininkii, pakolaistulva kauhia,mei joudutaan ottamaan "humanitaariseista" syistä vastaan!

    Niin, ehkä siksi kun länsimainen ajattelu semmonen, autettava on? Niin, miksi!?:oops:No siksi, kun halutaan auttaa!


    Ohoh! Niin juu,pikkasen innostuin OT pukkaamaan.Mutta mitä me saadaan? Me saadaan paskaa niskaamme, jengijuttuja, pahoinpitelyjä, raiskauksia!,

    Mutta kun maailma halutaan pelastaa,sähköautoiluun liittyen, niin vittu juu,kun sähkis hyvä kuumemmissa maissa, ja range hirmuinen!

    Niin ,miksi emme olisi fiksuja, tukisimme kuumien maiden juttuja, vastineeksi saaden meiän "kylmien" maiden fossiilisten polttoaineiden edulliset jutskat ?:rolleyes:
     
    Muokattu: 27.9.2023
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kyllä se polttoaineenkin kulutus ja sen hinnanheitot alkaa kiinnostaa, kun vetelee sitä peräkärryä päivittäin väliä Helsinki Utsjoki, joka tuntuu olevan vakioreitti muille, kuin sähköautoilijoille.
     
    isalmela ja Concarne tykkäävät tästä.
  14. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Noinkohan on. Saarnaavatko ne niukkuutta vai järjen käyttöä ja viitsimistä. En tiedä kuinka merkittävä vaikutus sosioekonomisella asialla on siihen että kierrättää, lajittelee, ei levittele myrkkyjä ympäristöön tai ilmastoon vaan hävittää ne asianmukaisesti jne. Ainakin minulle nämä on itsestään selvyyksiä, sosioekonomista asemaani en tiedä. Tokihan se on selvää, että kaikki minkä kaupasta poistaa kuormittaa ympäristöä mutta varakkaimmilla on paremmat mahdollisuudet tehdä sielläkin ympäristöystävällisempiä valintoja niin halutessaan.

    Veikkaan että jos käytettäisiin järkeä ja ajateltaisiin muuta kuin itseään, ja sitä mikä milloinkin on oikein ja järkevää sen sijaan mikä on helppoa ja mukavaa, niin niitä maapalloja tarvittaisiin paljon vähemmän. Sosioekonomisesta asemasta välittämättä.
     
    Muokattu: 27.9.2023
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    On muuten hidasta ja vaivalloista se sähköauton lataaminen. Kokeilin ladata ensimmäisen kerran pikalaturilla pelkästään siksi, että testasin toimiiko se kun en ole koskaan kokeillut. Akussa oli aloittaessa 15%, tökkäsin laturiin kiinni rautakaupan pihassa. Kävelin sisälle, hain jätesäkkejä, jotain pikkuhiluja ja kävelin kassan läpi. Kassalla ei ollut jonoa yhtään eli pääsin suoraan läpi. Menin autolle ja akussa oli 42%. Ei ollut kyllä tarkoitus ladata noin paljon kun siis vain kokeilin toimintaa mutta tuon verran sitä meni hyvin pikaisen kaupassa käynnin yhteydessä. Mikäli olisin käynyt huoltiksella kusella ja vaikka hakenut kahvikupin niin olisi varmaan latautunut enemmän. Tällaisia huoltiskäyntejä kylläkään ei harrasteta jos Utsjoelle sen peräkärryn kanssa lähdetään, se täytyy vetää yhdellä istumalla ja siihen ei sähköauto nykytekniikalla sovellu.
     
    kerkko ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. mpower

    mpower Double Gearhead

    Nyt alkoi jo pikkasen naurattaa! Mikäköhän se ympäristöystävällinen valinta sitten lienee!? Höh,köyhä ostaa sika-nautaa,varakkaampi nautaa, ja ökyrikas Kobe lihaa!
    Siinä sitten voi kukin kohdallaan miettiä, mikä on ympäristöystävällinen valinta!

    Kobe-härkiä syötetään vuositolkulla, paijataan ja puunataan, kaljaakin kuulemma janojuomaksi annetaan!:p

    Lainaus!
    Turun Sanomat

    Turkulaisetkin saavat tulevana kesänä tuntumaa siihen, miltä maistuu maailman onnellisimman härän liha.

    Osa alueen K-kaupoista on ottamassa valikoimiinsa maailmalla kuuluisan, Suomessa vielä vähän tuntemattomamman kobe-härän lihaa. Japanilaista alkuperää oleva lihakarja tunnetaan myös nimellä wagyu.

    Kobe-härän maun salaisuus piilee alan asiantuntijoiden mukaan paitsi lihan hienossa marmoroinnissa, myös siinä, että härkiä hemmotellaan ja niiden elämä on onnellisempaa kuin monen ihmisen.

    - Alunperin japanilaista karjaa kasvatetaan lisenssillä esimerkiksi Uudessa-Seelannissa, mistä me ostamme sitä. Karjan kasvatus on tarkoin säädeltyä ja valvottua, kertoo avainasiakaspäällikkö Sami Salli Suomen Tuontilihasta.

    Turkulainen STC-meat on myynyt kobea jo vuoden verran Stockmannille.

    Hierontaa ja haikuja
    Wagyu-härillä on erittäin tarkka ruokavalio, mutta se ei yksin riitä. Niille juotetaan olutta jotta niiden ruokahalu kasvaisi. Niitä myös hierotaan säännöllisesti sake-riisiviinalla ja kaiken huipuksi sarvipäille luetaan tasaiseen tahtiin japanilaisia haiku-runoja.

    - Wagyu-siitossonnien elämää kadehtisi moni mieskin, ainoana tehtävänä on astua hiehoja ja juoda olutta, todetaan eräässä lihakarjasta kertovassa artikkelissa.

    Härkien elämästä on tehty maailmalla varsinainen myytti.

    - Ei tämä ole mikään vitsi, vaan ihan totta, nauraa Salli.

    - Maailmalla tästä lihasta maksetaan mukisematta hurjia hintoja. Suomessa hinta vaihtelee 200-300 euroa kilolta, Salli kertoo.

    Yhdysvalloissa kobe-hampurilainen menee kuumille kiville reilun 40 dollarin hinnasta huolimatta. Salli uskoo, että myös Suomessa arvokas liha käy kaupaksi.

    - Suomessa on ihmisillä tällä hetkellä paljon rahaa ja uusia asioita halutaan kokeilla.

    Turussa ainakin K-Supermarket Manhattan ottaa kobea valikoimiinsa.

    - Kesäkuussa sitä on saatavilla. Otamme aluksi ihan pienen koe-erän, kertoo kauppias Veli-Pekka Hussi .


    No onhan se hienoa kun syö onnellisen härän lihaa, ei siin mittään juu! Meikä köyhä joutuu sikaa ja broileria vaan naposteleen!:)

    Mutta se onkin sitten jo eri juttu, miten tää määritellään ympäristöystävällisyyttä miettien?
    Kuskaat Kobe-härän lihat Jaappanista lentoteitse suomeen?
    On niin pirun ympäristöystävällistä,vai!?:mad:

    Suomalainen sika sen sijaan napostelee melkein mitä vaan ja kasvaa nopiasti, ei tarvii olutta ja paijauksia!
    Proteiinit vissiin samaa luokkaa?
    Ja syömisen jälkeen paskaksihan kaikki muuttuu kuitenkin!
    En silti kiellä, etteikö hyvä ruoka olisi nautinto!:)

    Mutta ympäristöystävällisyyteen palatakseni, sähkis olis ihan jees vaikkapa Intian pääkaupungissa New Delhissä ja Kiinan suurissa kaupungeissa. Mutkun mutku, ne miljoonat kaksitahtiskootterit ja mopot käryttää niin pirusti! Nehän pitäis sähköistää, niin pääsisivät siitä hirmuisesta savusumusta eroon!

    Jos täällä Suomessa vouhkataan sähkisten ympäristöystävällisyydestä, niin asia on maailmanlaajuisesti ajatellen merkityksetön! Mutta ajatus hiano kuitenkin kuin vihreän poliitikon puhe!:D

    Ihmiset kun tuppaavat fokusoitumaan pieneen minäänsä, ai että mää oon nyt hirmuisen ympäristöystävällinen!? Noh, saattavat tuntea niin, ja tyytyväisiä ovat!:cool:

    Mutta, on tietysti selvää, jossain vaiheessa fossiiliset polttoaineet loppuu, niin sinänsä on hyvä varautua tulevaan. Viimeiset öljypohjaiset polttoaineet käytetään varmaan lentoliikenteeseen,niitä ainakin nykytiedon mukaan vaikea sähköllä korvata.
     
    Muokattu: 27.9.2023
  17. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vaikka luomu, mikä on kallista jos ei ole varaa ostaa sitä.
     
  18. C4vettester

    C4vettester 2nd gear Bannattu

    Mielikuvituksen puutetta? Tuota...jos noin kova pakottava polte jyllää niin oletko harkinnut rakkauden ammattilaisen puoleen kääntymistä? Se on käsitykseni mukaan täysin laillista. Siinä vaiheessa se muuttuu rikokseksi jos sinä ostat rakkauspalvelun parittajan välittämänä.

    Jos itsellesi mieluisaa kumppania ei siis meinaa millään löytyä ns. "vapailta (sinkku)markkinoilta" niin mikään laki ei estä sinua ostamasta haluamaasi rakkauspalvelua rakkauspalveluntuottajalta (Suomessa) - "Se on sitä markkinataloutta sitten niin!" (kuten itsekin totesit).

    Mitä maailman pelastamiseen sähköautoilulla tulee niin se kannattanee jättää "korkean profiilin saarnamiehille". Antaa heidän näyttää käytännön esimerkkiä ensin omalla henkilökohtaisella lifestylellään ennenkuin tulevat saarnaamaan muille niukkuutta ja laskemaan tarvittavien maapallojen määrää.
     
    Muokattu: 27.9.2023
  19. Forester

    Forester 1st gear

    Luomutuotanto on keskiarvollisesti ihan yhtä ympäristöystävällistä kuin ei luomutuotanto.
     
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    suomessakin saa hampurkerin jopa 30 llä,sitä possua voi olla hieronut sinkkumies.jos intia vaihtaa kaikki sähkiksiin sitten vasta kusessa ollaan.sähkiksen teko on kaukana luonnon ystävällisyydestä,mutta kuten vatikaanissa ja sen touhuissa,rahalla saa anteeksi synnit ja pahat teot.pääasia että itsellä on kivaa,ja vielä kivempaa jos muut sen maksaa.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!