TH350 öljypohjan irroitus, 72' Nova

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Valapatto, 31.3.2014.

  1. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Onko vinkkejä, takimmaiset pultit jää ikävästi poikittaispalkin alle piiloon niin että pultit nippanappa näkee.

    Pitääkö koittaa nostaa koko pakettia ylös niin että väliin pääsis..?
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ite tosin oon käyttäny tosta paikallaan vaan TH200-4R:n öljypohjaa irti, mutta se poikittaispalkkihan on eturungossa kiinni vain kahdella läpipultilla per puoli, ja itse olen tehnyt niin että ottanut pulteista kolme pois ja kääntänyt palkkia sen verran taaksepäin että laatikon öljypohjan takimmaiset pultit mahtuu avaamaan(/kirimään) ja öljypohja tulemaan pois. Ne poikittaispalkin pultit voi toki olla vähän lujassa jos ei ole aivan viime vuosikymmeninä avattu. Toinen vaihtoehto tietysti tuo koko paketin nostaminen, mutta ei siellä järjettömästi ole tilaa laatikon hännän yläpuolellakaan, muistelisin, ei ainakaan tässä 4-vaihteisessa. Voihan sitä tietysti ensin kokeilla.
     
  3. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Onnistui kun irrotti kaikki neljä pulttia poikittaistuesta ja löysäsi takakannattimen kaksi pulttia.

    Sain sitten vääntämällä kannattimesta just sen verran tilaa että mahtui nylppäämään auki ja vielä kiinnikkin.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo, ajatus oli että vaihelaatikon tukikumen pultit tottakai irti ja sitten se yks poikittaispalkin pultti jäis vielä kierteille ettei palkkia kääntäessä koko reteli vahingossakaan tipahda asentajan päälle ja kone/vaihteistopaketti pääse retkahtamaan pelkkien moottorin tukikumien varaan ja virranjakaja törmäämään tulipeltiin. Hyvä että onnistui :)
     
  5. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Mitenkäs,kun laittaa tälläiseen TH350 Laatikkoon öljypohjan takaisin,niin saako näissä käyttää mitään tiivisteliimaa sen öljypohjantiivisteen kanssa...Vai kasataanko pelkällä tiivisteellä se pohja takaisin kiinni?
     
  6. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Itse laitoin ihan ohuelti liimaa öljypohjan puolelle tiivisteeseen, siinä öljypohjassa kun ainakin mulla oli semmonen "palko" ja ajattelin että pysyy tiiviste paremmin paikallaan asennettaessa.

    Oikeasta asennustavasta en tiedä :D
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Oon korkkitiivisteisiin silipassu aina ohuen kerroksen tiivistesilikoonia, on ne ainakin pitäneet. Oikeasta tavasta en tiedä itsekään, mutta hankala on keksiä siitä haittaakaan.
     
  8. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Sillä vaan kysyin tuosta liiman käytöstä,kun minulle aikoinaan yksi ukko sanoi,että "ei saa laittaa liimaa,kun se voi kiristäessä öljypohjaa mennä vaihdelaatikon sisään,ja tukkia sieltä öljykanavia"....Mutta tarkemmin ajatellen,niin eikait sitä liimaa tarvitse kilotolkulla pursottaa niihin tiivistepintoihin :p :lol:
     
  9. Valapatto

    Valapatto 2nd gear

    Olennaista näissä peltisissä kopissa on ollut se ettei niitä kiristä liikaa jolloin kyllä vuotaa ihan saletisti kun menee kieroksi koko hoito.

    Ja tosiaan maltti on valttia tiivisteliiman kanssa.
     
  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo nimenomaan ihan ohut kerros, joka "täyttää" mahdolliset pienet epätasaisuudet pohjassa tai laatikossa. Liian tiukkaan ei saa kiristää, silloin ei pidä vaikka ois miten paljon liimaa välissä. Öljypohjan suoruus hyvä tarkastaa ja tarvittaessa oikoa ennen paikalleenlaittoa. Valupohjathan tietysti siitä parempia että ne on suoria.

    Suodattimessa on aika tiheä verkko ja sitä kauttahan se tiivistesilikoni laatikon kanaviin menis jos menis, mutta ei sitä tietenkään tarvis öljypohjassa sisäpuolella silti olla isoja kokkareita... :)
     

Kerro tästä muillekin!